A) Algemene informatie
 
1) Samenvatting
 

In deze WebQuest maken de leerlingen kennis met het leven in de Romeinse tijd. De leerlingen verzamelen aan de hand van de bronnen allerlei informatie over de Romeinen. De bronnen zijn zo gekozen dat naast informatie over de Romeinse tijd ook de relatie met het leven van nu aan bod komen. Denk maar aan al die dingen die we aan de Romeinen te danken hebben, zoals: wegen, ons geld als betaalmiddel, enzovoort.

De leerlingen organiseren in deze WebQuest een ‘virtuele reis’ naar het Romeinse rijk. Daarvoor krijgen ze de opdracht een brochure te maken waarin zij de deelnemers naast informatie over het reisprogramma, ook aanvullende informatie geven, zodat de reizigers zich voor kunnen bereiden op het bezoek aan de Romeinse tijd.

Het Romeinse rijk
 
2) Diversen
   
Vakgebied: Wereldoriëntatie (Geschiedenis) en Taal.
   
Leerdoel 1:
Aan het einde van de WebQuest weten de leerlingen in grote lijnen hoe mensen in de Romeinse tijd hebben geleefd.
   
Leerdoel 2:
Deze WebQuest draagt bij aan kerndoel 11 voor Geschiedenis: “Leerlingen kunnen perioden en gebeurtenissen uit hun eigen leven en uit de geschiedenis op een tijdbalk plaatsen en daarbij aanduidingen van tijd en tijdsindeling hanteren als: dagen, weken, maanden, jaargetijden, jaren, eeuwen, jaartellingen, perioden.”
   
Leerdoel 3:
Deze WebQuest draagt bij aan kerndoel 14 voor Geschiedenis: “Leerlingen kennen in grote lijnen de volgende belangrijke hedendaagse en historische gebeurtenissen, verschijnselen, ontwikkelingen en personen in de geschiedenis:
d) de Romeinse invloed in Nederland.”

   
Leerdoel 4:
De leerlingen kunnen de informatie die ze in de WebQuest hebben verzameld verwerken in een reisbrochure.
   
Leerdoel 5:

Deze WebQuest draagt bij aan kerndoel 5 voor de Nederlandse taal: “De leerlingen kunnen:

A) hoofdzaken van een informatieve tekst weergeven;
B) Bij een betogende tekst de hoofdlijn van het betoog aangeven en weergeven hoe hun mening zich verhoudt tot de mening in de tekst.”
   
Leerdoel 6:
Deze WebQuest draagt bij aan kerndoel 8d voor de Nederlandse taal: “De leerlingen kunnen op basis van eigen kennis en waarneming of op basis van verkregen informatie een werkstuk maken.”
   
Leerdoel 7:
Deze WebQuest draagt bij aan kerndoel 9 voor de Nederlandse taal: “De leerlingen kunnen de vormgeving en de presentatie van hun teksten verzorgen door aandacht te besteden aan de leesbaarheid van hun spelling, de leesbaarheid van hun handschrift, zinsbouw, bladspiegel, beeldende elementen en kleur.”
Type WebQuest:
kortlopend
Tijdsduur:
3 uur
   
Aandachtspunten beoordeling: Wat wordt er geëvalueerd?
 

De beoordeling van het leerlingenwerk kan zowel door u als door uw leerlingen worden uitgevoerd. Daarvoor kan gebruikt worden gemaakt van de rubric. Het eindproduct van deze WebQuest wordt op basis van de volgende criteria geëvalueerd:

  1. Inhoud van het product;
  2. Ontwerp van het product;
  3. Schrijfstijl inhoud;
  4. Kwaliteit spelling/grammatica.

Bekijk de rubric voor het evalueren van het werk van de leerlingen.

 
Overzicht van de benodigde materialen
 
  1. Per leerling een computer met internetaansluiting;
  2. Schrijfmateriaal voor aantekeningen e.d.;
  3. Eventueel usb-stick voor het bewaren van de teksten, als de WebQuest over meerdere dagen wordt uitgevoerd;
  4. Papier (en eventueel schaar en lijm) voor de brochure.

 

B) Toelichting WebQuest onderdelen
 
1) Inleiding:
 
Handreikingen/tips voor de leerkracht bij de inleiding.
Er zijn verschillende manieren waarop u de inleiding van deze WebQuest kunt verzorgen. De meest eenvoudige is de leerlingen zelfstandig de inleiding te laten lezen. Dit kan o.a. handig zijn als slechts enkele leerlingen deze WebQuest over de Romeinen maakt of als niet alle leerlingen dezelfde WebQuest uitvoeren.
 
2) Opdracht:
 
Handreikingen/tips voor de leerkracht bij de opdracht.

De bronnen, oftewel links naar diverse websites over de Romeinen, zijn gegroepeerd rondom thema’s. Onder elke bron staan één of meerdere vragen, die met behulp van de bronnen kunnen worden.

 

3) Handelingen:
 
Handreikingen/tips voor de leerkracht bij het handelingen.
Deze WebQuest is opgedeeld in 2 fasen. Het is, zoals eerder aangegeven van belang dat de leerlingen deze twee fasen in de juiste volgorde doorlopen.

Fase 1 – het onderzoek: informatie en plaatjes verzamelen

A) Bekijk de verschillende bronnen;
B) Gebruik de vragen onder de bronnen om onderwerpen te kiezen, die je wilt gebruiken voor je ‘virtuele reis’ (kies 5 vragen, voor elke dag van de week 1);
C) Download het document: reisbrochure.doc en vul de verschillende velden in.
   
Tips:
Bij deze eerste fase is het van belang dat de leerlingen de informatie verzamelen voor hun brochure. De informatie verwerken de leerlingen in het document 'reisbrochure.doc'. Als de leerlingen ervaring hebben met het downloaden van documenten is dit geen probleem. Echter, voor de wat mindere ervaren leerlingen is het wellicht verstandig dat u het document download en op papier (of usb-stick) aan de leerlingen geeft.
   
Fase 2 – het maken van de brochure:
A)
Voeg plaatjes / kleuren aan je brochure toe om de lay-out aantrekkelijk te maken;
B)
Laat je brochure eens aan een klasgenoot zien (vraag eerst aan je leerkracht);
C)
Als je tevreden bent, mag je de brochure inleveren bij je leerkracht.
   
Tips:
Wijs de leerlingen erop dat het bij de brochure niet alleen om de vorm maar ook zeker om de inhoud gaat. Als het maken van een reisbrochure wordt gekoppeld aan een creatieve opdracht, is het wellicht verstandig om het verzamelen van de informatie bij de computer te doen en het maken van de reisbrochure aan hun eigen tafel of in het handvaardigheid lokaal. Dit om te voorkomen dat lijm, verf, etc. op de computer komt.
   
4) Bronnen:
Handreikingen/tips voor de leerkracht bij de bronnen.

De bronnen, oftewel links naar diverse websites over de Romeinen, zijn gegroepeerd rondom thema’s. Onder elke bron staan één of meerdere vragen, die met behulp van de bronnen kunnen worden.

Klik hier voor de bronnen

 
5) Beoordeling:
 
Handreikingen/tips voor de leerkracht bij de beoordeling.

Uw leerlingen leveren zodra ze tevreden zijn over hun werk, de reisbrochure over een 'virtuele reis' naar het oude Rome bij u in. Aan de hand van de rubric (beoordelingsinstrument) kunt u het werk van uw leerlingen beoordelen.

U beoordeelt het werk van de leerlingen aan de hand van de dimensies (beoordelingscriteria) die aan de linkerkant van de rubric worden genoemd. Voor elke kunt u de leerling punten geven.

 
6) Afsluiting
 
Handreikingen/tips voor de leerkracht bij de afsluiting.
Op basis van de ingevulde rubrics (de scores) kunt u conclusies trekken t.a.v. de leerwinst. Wellicht is het een idee om na de beoordeling de WebQuest met de klas (of de groepjes die deze WebQuest hebben gemaakt) na te bespreken.
 
C) Alternatieven (verwerkings)opdrachten
 
In dit onderdeel vindt u diverse alternatieve werkvormen, die u kunt koppelen aan de WebQuest over de Romeinen.
  • PowerPoint presentatie:
    Als u deze WebQuest wilt gebruiken om de leerlingen te leren werken (of laten oefenen) met PowerPoint presentaties. Op die manier doen de leerlingen ervaringen op met dit softwarepakket (Denk maar aan de keuzes die de leerlingen moeten maken m.b.t. de hoeveelheid tekst die op een scherm past). Daarnaast draagt deze opdracht ook bij aan het oefenen (of verwerven) van presentatievaardigheden van de leerlingen.
  • Creatieve werkvormen:
    Deze WebQuest kan natuurlijk ook gekoppeld worden aan een creatieve opdracht. De foto's die in deze WebQuest staan, zouden eventueel gebruikt kunnen worden om de leerlingen met hout, klei, verf en/of papier-maché een gebouw, kunstwerk of een affiche voor een theatervoorstelling of gladiatoren gevecht te laten maken.
  • Schoolreis naar Archeon of Xanten:
    In het themapark Archeon is park voor de Romeinen ingericht. Wellicht dat deze WebQuest kan worden gebruikt als inleiding op een schoolreis naar dit park.
  • Romeinse overblijfselen in de omgeving van de school:
    Ook in ons eigen land zijn er allerlei overblijfselen uit de tijd van de Romeinen te vinden. U zou deze natuurlijk met uw klas kunnen gaan bekijken.
 
D) Tot slot
 

Mocht u suggesties hebben t.a.v. deze WebQuest, neemt u dan contact op met:

Peter Blijleven (p.j.blijleven@edte.utwente.nl)

Meer WebQuests zijn te vinden op http://www.webquests.nl/

N.B. Deze WebQuest is gebaseerd op het WebQuest-idee van Bernie Dodge van de San Diego State University. Zie voor diverse Engelstalige voorbeelden:http://webquest.org/