A) Algemene informatie
 
 
1) Samenvatting

Uw leerlingen nemen in deze WebQuest de rol van medewerkers van de jongerenafdeling van het Duitse verkeersbureau in Nederland. In opdracht van de organisator van de Europese landententoonstelling voor basisschoolleerlingen, die komend jaar in Duitsland plaatsvindt, krijgen de leerlingen de volgende opdracht:

"ontwerp een folder met informatie over Duitsland voor Nederlandstalige kinderen, die de tentoonstelling willen bezoeken!"

Via de bronnen verzamelen de leerlingen achtergrondinformatie over Duitsland en verwerken de verzamelde informatie vervolgens in de folder.

 
2) Diversen
   
Vakgebied: Wereldoriëntatie en Taal
 
Leerdoel 1:

Aan het einde van de WebQuest kunnen de leerlingen (a.d.h.v. hun eigen gemaakte werkstuk) de volgende vragen beantwoorden:

bron: http://www.althoff.de/gerflag.gif Hoeveel mensen wonen er in Duitsland en in welke grote steden wonen ze?
bron: http://www.althoff.de/gerflag.gif Wat weet je over het Duitse landschap (natuur, rivieren, gebergten)?
bron: http://www.althoff.de/gerflag.gif Waar verdienen de Duitsers hun geld mee?
bron: http://www.althoff.de/gerflag.gif Wat weet je over Duitse gebruiken, gerechten, feestdagen en kunst?
bron: http://www.althoff.de/gerflag.gif Is Duitsland een monarchie of een republiek ? en wie is de belangrijkste politieke persoon in Duitsland?
 
Leerdoel 2:
De leerlingen kunnen de informatie die ze in de WebQuest hebben verzameld verwerken in een folder over Duitsland.
 
Leerdoel 3:
Deze WebQuest draagt bij aan kerndoel 5 (c en d) voor de Nederlandse taal: “De leerlingen kunnen:
c) hoofdzaken van een informatieve tekst weergeven;
d) bij een betogende tekst de hoofdlijn van het betoog aangeven en weergeven hoe hun mening zich verhoudt tot de mening in de tekst.”
 
Leerdoel 4: Deze WebQuest draagt bij aan kerndoel 8d voor de Nederlandse taal: “De leerlingen kunnen op basis van eigen kennis en waarneming of op basis van verkregen informatie een werkstuk maken.”
 
Leerdoel 5:

Deze WebQuest draagt bij aan kerndoel 9 voor de Nederlandse taal: “De leerlingen kunnen de vormgeving en de presentatie van hun teksten verzorgen door aandacht te besteden aan de leesbaarheid van hun spelling, de leesbaarheid van hun handschrift*, zinsbouw, bladspiegel, beeldende elementen en kleur.”

*) geldt natuurlijk niet als de leerlingen hun werkstuk typen.

   
Type WebQuest: Kortlopend
   
Tijdsduur:
Twee à drie lessen. Eén les om de informatie te verzamelen en de vragen in het worddocument 'Duitsland.doc' te beantwoorden. De overige les(sen) gebruiken de leerlingen voor het maken van de folder. De verwachte tijdsduur is ongeveer 4 uur.
 
3) Aandachtspunten beoordeling WebQuest
 

De beoordeling van het leerlingenwerk wordt door u als leerkracht uitgevoerd. Daarvoor kunt u gebruik maken van het beoordelingsschema. Het eindproduct van deze WebQuest wordt op basis van de volgende criteria geëvalueerd:

  1. Folder inhoud: Zijn alle onderdelen gebruikt (bevolking, natuur, economie, cultuur en politiek)?
  2. Folder inhoud: Hoofdstuk- en titelgebruik
  3. Schrijfstijl
  4. Spelling/grammatica
  5. Lay-out folder

Bekijk het beoordelingsschema voor het evalueren van het werk van de leerlingen.

 
4) Benodigde materialen
 

Per leerling:

  • een computer met internetaansluiting;
  • een printer voor het afdrukken van het worddocument "Duitsland.doc";
  • eventuele diskette voor het bewaren van de teksten;
  • potloden, stiften en gekleurd papier voor het kaft van de folder.
 
B) Toelichting WebQuest-onderdelen
 
1) Inleiding

als alle leerlingen van uw groep tegelijkertijd met de WebQuest aan de slag gaan, is het wellicht een goed idee om de WebQuest gezamenlijk te introduceren. Dit kan bijvoorbeeld via een onderwijsleergesprek, waarin de leerlingen vertellen wat ze over Duitsland weten. Startpunt van het gesprek is bijvoorbeeld de vraag: "Wie is er wel eens in Duitsland met vakantie geweest?"

Een andere manier is om de introductie te koppelen aan een gebeurtenis uit de krant of op t.v. waarin Duitsland centraal staat.

 
2) Opdracht
Zeker voor kinderen die weinig ervaring met WebQuests/Internet hebben, is het aan te raden, dat u de opdracht gezamenlijk bespreekt. Naarmate de kinderen meer ervaring krijgen, kunt u meer aan de leerlingen zelf overlaten.
 
3) Handelingen

Tips:

  • De leerlingen moeten informatie zoeken. Wellicht is het verstandig om de stappen die in de "handelingen" staan, gezamenlijk te bespreken. Zeker als uw leerlingen weinig ervaring hebben met WebQuests.
  • Wijs uw leerlingen erop dat ze de informatie uit de bronnen niet letterlijk overschrijven. Het gaat natuurlijk om dat ze het in hun eigen woorden vertellen.
 
4) Bronnen
Het is verstandig om vooraf aan de WebQuest activiteit zelf de bronnen door te nemen, zodat u zelf kunt bepalen waar u de leerlingen moet ondersteunen. Dit is zeker van belang als uw leerlingen weinig ervaring met het Internet hebben.

Het is aan te raden eerst zelf even naar de bronnen te kijken.

 
5) Beoordeling
Tips voor de leerkracht:
  • Laat de kinderen eerst zelf hun werk beoordelen
  • Bekijk vervolgens de folders en beoordeel deze.
  • Bespreek de resultaten na.

Tips voor de leerkracht aan de kinderen:

  • Vertel de kinderen dat ze hun werk zo eerlijk mogelijk moeten beoordelen.
 
6) Afsluiting
Tips voor de leerkracht:
  • Wijs de leerlingen op het topografiespel waarover in deze pagina gesproken wordt. In dit spel kunnen de leerlingen hun topografische kennis van 12 grote Duitse steden leren/oefenen. De WebQuest is wellicht een goede manier om leerlingen de gelegenheid te bieden hun topografische kennis van Duitsland te verbeteren.
 
C) Alternatieve (verwerkings)opdrachten

 

 

Mogelijke (verwerkings)opdrachten zijn:

  • Laat de kinderen diverse foto's van Duitsland zien en bespreek ze met de kinderen. Dit kan ook achteraf. Zo kunt u kijken of de kinderen enkele gebouwen herkennen. Enkele websites met foto's zijn:
 
D) Tot slot
 

Heeft u vragen over deze WebQuest, stuur dan een .

Voor meer WebQuests zie: http://www.webquests.nl/.