A)
Algemene informatie |
|
1)
Samenvatting |
Deze WebQuest gaat over de reis van een grasspriet
naar een plakje kaas. De kinderen ontdekken met behulp van aangeboden
sites wat er allemaal gebeurt tijdens die reis. Wat is er allemaal voor
nodig om ervoor te zorgen dat jij een plakje kaas op je boterham kunt
krijgen?
De kinderen schrijven hun ondervindingen in een reisverslag.
In de inleiding schrijven ze wat ze als grasspriet tijdens hun reis
verwachten tegen te komen. Elk hoofdstuk bestaat uit een bepaald station
waar de spriet langs komt. Ten slotte sluiten de kinderen het verslag
af met een terugblik op de reis. |
1) Samenvatting |
2)
Diversen |
Vakgebied: Wereldoriëntatie
en Taal
Leerdoel 1: De leerlingen kunnen voorspellingen doen
op basis van hun reeds aanwezige kennis over het onderwerp.
Leerdoel 2: De leerlingen worden vaardiger in het selecteren
van aangeboden informatie en het omzetten ervan naar een eigen werk.
Leerdoel 3: De leerlingen kunnen een verslag opbouwen
in : inleiding, kern (verdeeld in handige hoofdstukken) en afsluiting
Leerdoel 4: De leerlingen kennen het proces van gras
naar kaas.
Leerdoel 5: De leerlingen kunnen reflecteren op hun
handelen: onder woorden brengen hoe ze het resultaat vinden en vergelijken
of hun verwachting klopte.
Type WebQuest: kortlopend
Tijdsduur: 3 lessen van een uur |
|
3)
Aandachtspunten beoordeling WebQuest |
Bij stap 5 van de handelingen en bij
het beoordelingsschema staat waar het verslag op beoordeeld wordt. Als
u als leerkracht een ander accent wilt leggen kan dat natuurlijk ook
als u de kinderen daar vooraf op attent maakt. |
|
4)
Benodigde materialen |
Voor het uitvoeren van
deze WebQuest is in principe alleen de computer nodig, inclusief internetaansluiting
en printer. Maar u kunt de leerlingen ook de keuze geven het verslag
niet te typen maar te schrijven. Ik dat geval is er natuurlijk ook pen
en papier en dergelijke nodig. |
|
B)
Toelichting WebQuest-onderdelen |
|
1)
Inleiding |
Als inleiding op deze WebQuest is stap 1 van
de handelingen erg geschikt: het voorspellen van de reis.
U kunt bijvoorbeeld een beetje kaas meenemen in de klas, en vragen
waar de kinderen denken dat het vandaan komt. Een klassikale brainstorm/woordweb
of klassengesprek naar aanleiding van deze vraag is een mooie inleiding.
De kinderen kunnen dan direct met stap 1 van de opdracht aan de slag.
Tijdens deze klassikale inleiding (wat overigens ook met een kleinere
groep kan) kan de docent enkele vragen stellen om de kinderen aan het
denken te zetten (tips). Bijvoorbeeld:
- Wat zit er in kaas?
- Waar zijn die ingrediënten van gemaakt?
- Waar komen ze vandaan?
- Hoe ziet een hele kaas eruit?
- Hoe is die vorm ontstaan?
|
|
2)
Opdracht |
De opdracht kan het beste in tweetallen uitgevoerd worden.
De lastigste klus zal zijn om de informatie te selecteren.
Als leerkracht is het belangrijk te voorkomen dat de leerlingen te lang
in deze stap blijven hangen. Het zal niet nodig zijn elke site te bekijken,
en het is de bedoeling dat de hoofdstukken niet te uitgebreid geschreven
worden. Het is goed dat aan de kinderen duidelijk te maken, anders gaat
de opdracht waarschijnlijk te lang duren. U kunt de leerlingen bijvoorbeeld
een marge geven binnen welke het verslag moet blijven. Wij denken dan
aan bijvoorbeeld 5 tot 10 bladzijden.
|
|
3)
Handelingen |
Deze WebQuest die ongeveer 3 lessen zal duren
is het best op de volgende manier in te delen:
- Les 1: Stap 1 t/m 3, zo mogelijk starten met stap 4
- Les 2: Verder met stap 4
- Les 3: Afronden: stap 4 en 5
Het is belangrijk dat in de eerste les, de eerste 3 stappen aan de
orde zijn gekomen. |
|
4)
Bronnen |
De bronnen zijn geordend op onderwerp. Dit zijn
de volgende onderwerpen:
- De koe
- De boer
- Het melkvervoer
- De melkfabriek
- Het maken van de kaas
Bij sommige onderwerpen staat een hele lijst met bronnen genoemd, bijvoorbeeld
bij het onderwerp ‘De koe’. Het is dan belangrijk dat de
kinderen niet alle websites heel uitgebreid gaan bekijken. Ze moeten
de informatie selecteren en keuzes maken in wat ze willen gebruiken.
Sommige informatie is op verschillende websites terug te vinden. Het
is handig hier als leerkracht even op te wijzen. |
|
5)
Beoordeling |
Het is belangrijk de leerlingen
attent te maken op de beoordelingscriteria. Als ze weten waar ze op
moeten letten, kunnen ze hogere punten behalen. U kunt als leerkracht
zelf ook nog een criteria opstellen, of juist enkele criteria weglaten.
Maar vooraf bekende criteria bevorderen de resultaten! |
|
6)
Afsluiting |
Als afsluiting van deze
WebQuest is het heel erg leuk om met de kinderen een bezoek te brengen
aan een boer/fabriek of museum. Zie onderdeel C hieronder voor suggesties.
Verder is het goed om de gemaakte werkstukken te bespreken
in de klas. Wat voor verschillen zijn er tussen de werkstukken? Is er
verschil in de diepgang waarmee op bepaalde onderwerpen in is gegaan? |
|
C)
Alternatieve (verwerkings)opdrachten |
Hieronder vindt u een aantal suggesties die als aanvullende
activiteit bij deze WebQuest kunnen dienen. Bij de vermeldde internetadressen
kunt u informatie vinden:
http://www.plattelandsklassen.be/h/frameset.html
Voor het bezoeken van een boerderij.
http://www.deboerinn.nl/ws/index.php
Informatie over zelf kaas maken op een boerderij.
http://www.openluchtmuseum.nl/
Het openluchtmuseum kan bezocht worden, waarbij onder andere geleerd
kan worden hoe je een koe melkt.
http://www.kaasmuseum.nl/nl/welcome.html
Een kaasmuseum in Alkmaar dat bezocht kan worden.
http://www.coberco.nl
Bij de kinderpagina kun je een omslag downloaden waarom de kinderen
een eigen ontwerp van een melkpak kunnen maken. |
|
D)
Tot slot |
Deze WebQuest is gemaakt
door Mirte en Floor.
Als u reacties heeft kunt u die sturen
naar: flower222333@hotmail.com.
|
|