Inleiding Opdracht Handelingen Bronnen Beoordeling Afsluiting

Leerkracht

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A) Algemene informatie
 
1) Samenvatting

Deze WebQuest gaat over de reis van een grasspriet naar een plakje kaas. De kinderen ontdekken met behulp van aangeboden sites wat er allemaal gebeurt tijdens die reis. Wat is er allemaal voor nodig om ervoor te zorgen dat jij een plakje kaas op je boterham kunt krijgen?

De kinderen schrijven hun ondervindingen in een reisverslag. In de inleiding schrijven ze wat ze als grasspriet tijdens hun reis verwachten tegen te komen. Elk hoofdstuk bestaat uit een bepaald station waar de spriet langs komt. Ten slotte sluiten de kinderen het verslag af met een terugblik op de reis.

1) Samenvatting
2) Diversen

Vakgebied: Wereldoriëntatie en Taal

Leerdoel 1: De leerlingen kunnen voorspellingen doen op basis van hun reeds aanwezige kennis over het onderwerp.

Leerdoel 2: De leerlingen worden vaardiger in het selecteren van aangeboden informatie en het omzetten ervan naar een eigen werk.

Leerdoel 3: De leerlingen kunnen een verslag opbouwen in : inleiding, kern (verdeeld in handige hoofdstukken) en afsluiting

Leerdoel 4: De leerlingen kennen het proces van gras naar kaas.

Leerdoel 5: De leerlingen kunnen reflecteren op hun handelen: onder woorden brengen hoe ze het resultaat vinden en vergelijken of hun verwachting klopte.

Type WebQuest: kortlopend

Tijdsduur: 3 lessen van een uur

 
3) Aandachtspunten beoordeling WebQuest
Bij stap 5 van de handelingen en bij het beoordelingsschema staat waar het verslag op beoordeeld wordt. Als u als leerkracht een ander accent wilt leggen kan dat natuurlijk ook als u de kinderen daar vooraf op attent maakt.
 
4) Benodigde materialen
Voor het uitvoeren van deze WebQuest is in principe alleen de computer nodig, inclusief internetaansluiting en printer. Maar u kunt de leerlingen ook de keuze geven het verslag niet te typen maar te schrijven. Ik dat geval is er natuurlijk ook pen en papier en dergelijke nodig.
 
B) Toelichting WebQuest-onderdelen
 
1) Inleiding
Als inleiding op deze WebQuest is stap 1 van de handelingen erg geschikt: het voorspellen van de reis.

U kunt bijvoorbeeld een beetje kaas meenemen in de klas, en vragen waar de kinderen denken dat het vandaan komt. Een klassikale brainstorm/woordweb of klassengesprek naar aanleiding van deze vraag is een mooie inleiding. De kinderen kunnen dan direct met stap 1 van de opdracht aan de slag.

Tijdens deze klassikale inleiding (wat overigens ook met een kleinere groep kan) kan de docent enkele vragen stellen om de kinderen aan het denken te zetten (tips). Bijvoorbeeld:

  • Wat zit er in kaas?
  • Waar zijn die ingrediënten van gemaakt?
  • Waar komen ze vandaan?
  • Hoe ziet een hele kaas eruit?
  • Hoe is die vorm ontstaan?
 
2) Opdracht

De opdracht kan het beste in tweetallen uitgevoerd worden.

De lastigste klus zal zijn om de informatie te selecteren. Als leerkracht is het belangrijk te voorkomen dat de leerlingen te lang in deze stap blijven hangen. Het zal niet nodig zijn elke site te bekijken, en het is de bedoeling dat de hoofdstukken niet te uitgebreid geschreven worden. Het is goed dat aan de kinderen duidelijk te maken, anders gaat de opdracht waarschijnlijk te lang duren. U kunt de leerlingen bijvoorbeeld een marge geven binnen welke het verslag moet blijven. Wij denken dan aan bijvoorbeeld 5 tot 10 bladzijden.

 
3) Handelingen
Deze WebQuest die ongeveer 3 lessen zal duren is het best op de volgende manier in te delen:
  • Les 1: Stap 1 t/m 3, zo mogelijk starten met stap 4
  • Les 2: Verder met stap 4
  • Les 3: Afronden: stap 4 en 5

Het is belangrijk dat in de eerste les, de eerste 3 stappen aan de orde zijn gekomen.

 
4) Bronnen
De bronnen zijn geordend op onderwerp. Dit zijn de volgende onderwerpen:
  • De koe
  • De boer
  • Het melkvervoer
  • De melkfabriek
  • Het maken van de kaas

Bij sommige onderwerpen staat een hele lijst met bronnen genoemd, bijvoorbeeld bij het onderwerp ‘De koe’. Het is dan belangrijk dat de kinderen niet alle websites heel uitgebreid gaan bekijken. Ze moeten de informatie selecteren en keuzes maken in wat ze willen gebruiken. Sommige informatie is op verschillende websites terug te vinden. Het is handig hier als leerkracht even op te wijzen.

 
5) Beoordeling
Het is belangrijk de leerlingen attent te maken op de beoordelingscriteria. Als ze weten waar ze op moeten letten, kunnen ze hogere punten behalen. U kunt als leerkracht zelf ook nog een criteria opstellen, of juist enkele criteria weglaten. Maar vooraf bekende criteria bevorderen de resultaten!
 
6) Afsluiting
Als afsluiting van deze WebQuest is het heel erg leuk om met de kinderen een bezoek te brengen aan een boer/fabriek of museum. Zie onderdeel C hieronder voor suggesties.

Verder is het goed om de gemaakte werkstukken te bespreken in de klas. Wat voor verschillen zijn er tussen de werkstukken? Is er verschil in de diepgang waarmee op bepaalde onderwerpen in is gegaan?

 
C) Alternatieve (verwerkings)opdrachten

Hieronder vindt u een aantal suggesties die als aanvullende activiteit bij deze WebQuest kunnen dienen. Bij de vermeldde internetadressen kunt u informatie vinden:

http://www.plattelandsklassen.be/h/frameset.html
Voor het bezoeken van een boerderij.

http://www.deboerinn.nl/ws/index.php
Informatie over zelf kaas maken op een boerderij.

http://www.openluchtmuseum.nl/
Het openluchtmuseum kan bezocht worden, waarbij onder andere geleerd kan worden hoe je een koe melkt.

http://www.kaasmuseum.nl/nl/welcome.html
Een kaasmuseum in Alkmaar dat bezocht kan worden.

http://www.coberco.nl
Bij de kinderpagina kun je een omslag downloaden waarom de kinderen een eigen ontwerp van een melkpak kunnen maken.

 
D) Tot slot
Deze WebQuest is gemaakt door Mirte en Floor.

Als u reacties heeft kunt u die sturen naar: flower222333@hotmail.com.