WILHELMUS

 









Handelingen

Vraag aan je leraar of lerares of hij/zij de werkbladen voor je wil
uitprinten, die heb je nodig om alle stappen goed te maken.

Om de antwoorden te vinden op de vragen kun je zoeken in de websites/bronnen die onder de vragen staan. Het is niet de bedoeling dat je zelf gaat zoeken op andere websites.


Stap 1
Om meer te weten te komen over het Wilhelmus moeten we natuurlijk bij het begin beginnen.

Daarom zullen we eerst de geschiedenis van het Wilhelmus onderzoeken. Want wie was die Wilhelmus nu eigenlijk?
Vul je antwoorden in op werkblad 1.

Bron www.anno.nl
  1. Wie was Wilhelmus?
  2. Zoek uit waarom hij belangrijk was voor Nederland.
  3. Vertel wie het Wilhelmus waarschijnlijk geschreven heeft en wanneer.
  4. Zoek op wanneer het Wilhelmus in Nederland is ingevoerd als nationaal volkslied.
  5. Ga op zoek in de bronnen voor wat voor soort lied de melodie van het Wilhelmus vroeger gebruikt werd.
  6. Uit welk land kwam deze melodie?

Bronnen bij stap 1

Website 1
Website 2
Website 3


Stap 2
Je hebt nu de geschiedenis van het Wilhelmus onderzocht. Goed gedaan! Nu kunnen we een stap verder gaan.
We gaan enkele kenmerken van het Wilhelmus bekijken. Vul je antwoorden in op werkblad 2.

  1. Ga op zoek in de bronnen uit hoeveel coupletten het hele Wilhelmus bestaat.
  2. Welke coupletten worden er van dit hele Wilhelmus het meest gezongen?
  3. Schrijf iedere eerste letter van elk couplet op. Wat valt je op?
  4. Kun je op de websites vinden hoe zoiets heet met een moeilijk woord?
  5. Zoek uit wanneer het Wilhelmus gezongen wordt.

Bronnen bij stap 2

Website 1
Website 2


Stap 3
Nu je al zoveel weet over ons volkslied zullen we de tekst eens goed gaan bekijken.
Waarom staan sommige zinnen er eigenlijk in? Uit couplet één zijn hieronder drie zinnen of woorden gehaald die Sander een beetje vreemd vindt.

Beantwoord de drie vragen en dan zul je zelf zien waarom de schrijver van het Wilhelmus deze woorden erin heeft gezet.
Vul je antwoorden in op werkblad 3.

Couplet één
Wilhelmus van Nassouwe
ben ik, van Duitsen bloed (1),
den vaderland getrouwe
blijf ik tot in den dood.
Een Prinse van Oranje
ben ik, vrij onverveerd (2),
den Koning van Hispanje (3)
heb ik altijd geëerd.

  1. Waarom staat er: ‘Van Duitsen bloed’? Het Wilhelmus is toch een Nederlands volkslied? Leg uit.
  2. Wat betekent: ‘Vrij onverveerd’?
  3. Waarom komt de ‘Koning van Hispanje’ voor in ons volkslied? Zoek dat eens uit!

Bronnen bij stap 3

Website 1
Website 2
Website 3


Stap 4
Zoals je hebt gezien is de tekst van het Wilhelmus een beetje ouderwets en soms best lastig te begrijpen.
Jij hebt misschien wel heel andere ideeën over wat er in ons volkslied zou moeten staan.
Daarom ga je straks bij stap 5 het eerste couplet van het Wilhelmus herschrijven! Verwerk hierin dingen die jij typisch Nederlands vindt.

Om te beginnen ga je eerst op zoek naar typisch Nederlandse dingen, dit gaat je straks helpen bij het schrijven van de tekst.

Ga nu op zoek naar minimaal vijf typisch Nederlandse dingen. Denk dan bijvoorbeeld aan kaas en klompen.
Maar ook onderwerpen als het Nederlands Elftal, erwtensoep of hagelslag kun je gebruiken.
Vul je antwoorden in op werkblad 4.

Bronnen bij stap 4

Website 1
Website 2


Stap 5

Tel nu de lettergrepen van de regels van het eerste couplet. Vul dit in op werkblad 5.

Voordat je nu een couplet gaat herschrijven luister je naar de melodie van het eerste couplet van het Wilhelmus. Lees ondertussen de tekst mee (hiervoor moet je wel het scherm waar het liedje in afspeelt even minimaliseren) .

Klik op de link hieronder om de muziek te kunnen beluisteren:

Melodie eerste couplet Wilhelmus (klik PLAY)

Tekst eerste couplet

Wilhelmus van Nassouwe
ben ik, van Duitsen bloed,
den vaderland getrouwe
blijf ik tot in den dood.
Een Prinse van Oranje
ben ik, vrij onverveerd,
den Koning van Hispanje
heb ik altijd geëerd.

Je weet nu hoe het Wilhelmus klinkt, nu mag je zelf de tekst gaan herschrijven, zorg ervoor dat het aantal lettergrepen klopt met de lettergrepen die je geteld hebt. Dan kun je het namelijk zingen op de melodie.
Bekijk nu het voorbeeld op werkblad 6 en schrijf daarna je tekst op het werkblad.


Klik nu op 'Verder' om alle bronnen op een rij te zien.

 

 

Verder