InleidingOpdrachtHandelingenBronnenBeoordelingAfsluitingLeerkracht

Leerkracht

Welkom bij deze webquest! In deze webquest komen de kinderen door het maken van een folder van alles te weten over Londen.

Samenvatting
De kinderen solliciteren op deze manier voor een baan als reisleider. Om te laten zien dat zij veel over de plaats weten maken zij een folder. In de folder komen verschillende activiteiten te staan die gaan over de bekende architectuur, plaatsen en bijzonderheden van Londen. In de folder komen dingen als de geschiedenis, de toegangsprijzen, openingsprijzen enz. De kinderen hebben vragen over de bezienswaardigheden die hen op weg helpen. De kinderen zoeken naar informatie op de sites die bij de bronnen zijn aangegeven. Ook kunnen ze zelf ook nog opzoek gaan naar informatie bij de beschreven zoekmachines. Hoe de kinderen een folder kunnen maken staat ook op de site beschreven, dat moet dus als het goed is geen probleem zijn!

 
Diversen
Vakgebied: Aardrijkskunde, geschiedenis, taal
   
Doelgroep:

Deze webquest is geschikt voor groep 7 en 8 van de basisschool. Leerlingen van deze bovenbouw groepen werken op verschillend niveau aan deze webquest. Elk tweetal maakt een folder over de bezienswaardigheden met Londen. De beoordeling ligt voor groep 8 zwaarder dan voor groep 7.

   
Type WebQuest:

Langlopend

   
Tijdsduur: Meerdere lesmomenten:
 

 

Doelen (kerndoelen)
Schriftelijk taalonderwijs
4. De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema's tabellen en digitale bronnen.
5. De leerlingen leren naar inhoud en vorm de teksten te schrijven met verschillende functies, zoals: informeren, instrueren, overtuigen en plezier verschaffen.
8. De leerlingen leren informatie en meningen te ordenen bij het schrijven van een brief, een verslag, een formulier of een werkstuk. Zij besteden daarbij aandacht aan zinsbouw, correcte spelling, een leesbaar handschrift, bladspiegel, eventueel beeldende elementen en kleur.
9. De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.
10. De leerlingen leren dat welke rol Londen heeft gespeelt in de geschiedenis.
11. De kinderen leren welke rol de gebouwen hebben gespeeld in de geschiedenis van Londen.
 
Achtergrondinformatie

De kinderen gaan informatie zoeken over 4 bezienswaardigheden in Londen.

Tower Bridge: In de tweede helft van de 19e eeuw namen de commerciële activiteiten aan de oostkant van Londen dusdanig toe dat er behoefte ontstond aan een nieuwe oeververbinding stroomafwaarts van Londen Bridge. In verband met de scheepvaart van en naar de haven die zich op dat moment nog in the Pool of Londen bevond, was het niet mogelijk een vaste brug te bouwen. In 1870 werd een tunnel onder de Theems aangelegd, de Tower Subway, maar deze was uitsluitend door voetgangers te gebruiken.

In 1876 werd een Bridge or Subway Committee opgericht, die een oplossing voor het probleem moest zien te vinden. Uit meer dan 50 inzendingen van ontwerpen werd in 1884 het ontwerp van Horace Jones (de City Architect), goedgekeurd.

Het ontwerp van Jones bestond uit een 244 m lange basculebrug met aan weerszijden twee torens van 65 m hoogte, gebouwd op landhoofden. De 61 m brede opening tussen beide torens is in twee gelijke delen gesplitst, die binnen een minuut tot een hoek van 86 graden kunnen worden opgedraaid, zodat het scheepvaartverkeer kan passeren. Elk van de twee delen weegt meer dan 1000 ton en is voorzien van een tegengewicht.

London Eye: London Eye is een reuzenrad. Het rad is 135 meter hoog, weegt 1.700 ton en heeft 32 gesloten capsules.London Eye werd gebouwd in 1999 en was bij de opening het grootste reuzenrad ter wereld. Inmiddels hebben enkele andere reuzenraden London Eye al overtroffen in hoogte. Het rad staat in Londen op de zuidelijke oever van de Theems, tegenover het Palace of Westminster. London Eye is gebouwd in opdracht van British Airways ter gelegenheid van de millenniumwisseling in 2000 en wordt daarom ook wel Millennium Wheel genoemd. Het rad was, door technische problemen, pas later in dat jaar toegankelijk. Een ritje in het reuzenrad duurt 30 minuten (gemiddelde snelheid: 0,26 m/s) en biedt een ruim uitzicht op Londen en het landschap daaromheen. Het rad draait zo langzaam dat het voor in- en uitstappen van de passagiers niet stilgezet hoeft te worden. Bovenin kan men bij helder weer zeven graafschappen, drie luchthavens, dertien voetbalstadions en 36 bruggen over de Theems zien. London Eye is het op drie na hoogste bouwwerk van Londen waarvan de top bereikbaar is, en draait per jaar ongeveer 6000 keer rond.

Buckingham palace: Buckingham Palace is de officiële residentie van de Britse vorst in Londen. Oorspronkelijk heette het gebouw 'Buckingham House' omdat het (in 1703) werd gebouwd voor John Sheffield, graaf van Buckingham. Koning George III kocht het pand in 1762 van diens nakomeling Sir Charles Sheffield. Sinds 1837 doet het dienst als residentie. Als de koningin aanwezig is, wappert de koninklijke standaard op het middelste paviljoen; is zij er niet, dan wordt de Union Jack gehesen. Buckingham Palace bevat een waardevolle schilderijencollectie en is, sinds George III het kocht, meerdere malen verbouwd en vergroot. Sinds 1993 zijn gedeelten van het paleis toegankelijk voor het publiek. Een van de mooiste zalen is de troonzaal, waar de troon van de Koningin staat, ook de tronen van haar ouders en grootouders staan hier.

Kenmerkend voor Buckingham Palace is de Koninklijke wacht; voor vele soldaten is dit een eer om de vorstin te mogen beschermen. De wacht symboliseert de functie van Hoofd van Defensie van de vorstin. De wachten mogen zich niet bewegen, behalve tijdens het aflossen van de wacht. Meermalen per dag wordt op het voorplein van Buckingham Palace ceremonieel de wisseling van de wacht uitgevoerd. Dit eeuwenoude ceremonieel is een voorbeeld van de tradities die nog steeds verder leven aan het Britse Hof.

St. Pauls Cathedral: St Paul's Cathedral is een kathedraal gelegen op Ludgate Hill, in de Londense binnenstad, de City. Het is de zetel van de Anglicaanse bisschop van Londen.

Het huidige gebouw stamt uit de 17e eeuw en is opgetrokken uit Portland-steen in de stijlen uit de late Renaissance en barok. De indrukwekkende koepel bereikt een hoogte van 108 meter, waardoor het gebouw de skyline van Londen lange tijd beheerste.

De kathedraal is gebouwd in de richting west-oost. Het schip heeft drie kleinere kapellen in de aangrenzende zijbeuken: All Souls en St Dunstan's aan de noordzijde en de kapel van de Order of St Michael and Saint George aan de zuidzijde.

De koepel heeft drie galerijen: de Whispering Gallery (Fluistergalerij), de Stone Gallery en de Golden Gallery. Met name de eerste heeft een grote aantrekkingskracht op toeristen vanwege de eigenaardigheid dat men elkaar, pratend langs de muur, op grote afstand kan verstaan. De koepel weegt alleen al 67.000 ton. Onderin de koepel is een ketting van stalen stangen ingemetseld die voorkomt dat de koepel uit elkaar zou vallen.

Het koor strekt zich uit ten westen van de koepel en bevat de ruimten voor de geestelijken, het koor en het orgel. Het huidige orgel is het op twee na grootste in Groot-Brittannië.

Ten noorden en zuiden van de koepel ligt het dwarsschip. De kathedraal heeft een omvangrijke crypte waarin vele gedenktekenen te vinden zijn. De architect, Sir Christopher Wren, die het gebouw ontwierp na de Grote brand van Londen, was de eerste die in de crypte werd begraven (1723).

De kathedraal heeft nog maar weinig kerkschatten. In de loop van de tijd zijn vele verloren gegaan en na een grote kerkroof in 1810 zijn de meeste verdwenen.

St Paul's tijdens de bombardementen in 1940

Al in het jaar 604 bestond in Londen een gebouw gewijd aan St Paul (de apostel Paulus). Een aantal malen werd het gebouw beschadigd of vernietigd, maar steeds werd het herbouwd. De eerste kathedraal werd in 675 door brand verwoest. De tweede werd geplunderd en verwoest door Noormannen in 962. De Oude St Paul's werd gebouwd door de Normandiërs in hun geheel eigen stijl tussen 1087 en 1310. Het was de grootste kerk in Engeland en de op twee na grootste in Europa. Hij had de hoogste toren in Engeland tot die in 1561 na een brand als gevolg van blikseminslag verloren ging. De toren werd niet herbouwd en het gebouw raakte in verval. In 1666, bij de grote brand van Londen, stond het al op de nominatie om gesloopt te worden.

Wrens eerste ontwerp voor de nieuwe kathedraal, in de vorm van een Grieks kruis, werd in 1669 afgewezen als zijnde te radicaal. Zijn tweede ontwerp van 1673 vond ook geen goedkeuring. Het derde ontwerp werd in 1673 goedgekeurd en de bouw begon in 1675. De kathedraal werd voltooid in 1710. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was hij doelwit van Duitse bombardementen tijden de Blitz, en werd ook geraakt door een bom op 9 oktober 1940, maar de schade bleef beperkt.

 
Materialen
- Computer met Internet
- Kladblok
- Potlood of pen
- Printer (om de folder uit te printen)
 
Aandachtspunten voor de beoordeling
De beoordeling kan door de kinderen zelf gedaan worden, om te voorkomen dat de kinderen zichzelf de meeste punten toedienen kunnen de kinderen de folder van elkaar na kijken. U zelf zou de folders nog extra kunnen controleren of de kinderen begeleiden met het nakijken van elkaars folders.
 
Toelichting WebQuestonderdelen

De kinderen hebben bij het maken van deze webquest zo goed als geen begeleiding nodig. Ze kunnen zelfstandig aan de slag, als zij tenminste wel de basisdingen van de computer weten. Er wordt verwezen naar sites met goede informatie en zoekmachines. Ook is er beschreven hoe de kinderen een folder kunnen maken. Ze kunnen alles dus helemaal zelf doen.

 
Tot slot

Voor meer WebQuests zie: http://www.webquests.nl/.

Deze WebQuest is gemaakt door studenten van de Marnix Academie te Utrecht

www.webquests.nl