Leerkracht

Een WebQuest is een soort educatieve speurtocht voor zelfstandig (samen) werkende leerlingen, waarbij gebruik wordt gemaakt van informatiebronnen die op het Internet te vinden zijn. WebQuests hebben tot doel om leerlingen op een motiverende en duidelijke wijze te leren omgaan met informatie op het Internet. Bijzonder daarbij is dat leerlingen, zonder tussenkomst van de docent, zelfstandig met de leerstof aan het werk zijn.

A) Algemeen

Samenvatting

Deze WebQuest gaat over de betekenis van verkeersborden. De leerlingen gaan langs verschillende websites en komen hier zo meer te weten. Ze gaan uiteindelijk de verkeersborden koppelen aan hun eigen omgeving of de omgeving van de school. Ze krijgen dus in de opdrachten die hieraan voorafgaan voldoende inzicht in.

Diversen

Vakgebied: Verkeer

Doelgroep: groep (5), 6, 7

Leerdoel 1: leerlingen worden zich bewust van de betekenis van verkeersborden en vergroten hun kennis hierover.

Leerdoel 2: leerlingen denken na over het verkeer in hun omgeving.

Leerdoel 3: leerlingen kunnen zelf een verkeersbord maken en dit plaatsen in hun buurt.

Leerdoel 4: leerlingen zijn in staat zelfstandig of in tweetallen te werken aan deze WebQuest over verkeersborden.

Type WebQuest: kortlopend

Aandachtspunten beoordeling WebQuest:

Het gaat er bij deze WebQuest vooral om dat de creativiteit van de leerling wordt gestimuleerd en dat ze zich bewust gaan worden van de verkeersborden die ze in hun buurt tegen komen. Ze moeten kunnen verantwoorden waarom een bepaald verkeersbord op een bepaalde plaats moet komen te staan. Het gaat daarbij duidelijk om de mening en via de belevingswereld van het kind, let daarop wanneer jezelf het idee eigenlijk niet ziet zitten.

Benodigde materialen

  • computer (individueel of in tweetallen)
  • pen/papier/potloden

B) Toelichting WebQuest-onderdelen

Hieronder staat voor u als leerkracht beschreven waar u de leerlingen bij de webquest moet ondersteunen en ook staan er suggesties. Hoe kunt u de webquest introduceren? Wat is er allemaal belangrijk om te weten voordat de leerlingen aan de slag gaan?

Vooraf
Wanneer er de mogelijkheid is, is het leuk om in een les vooraf al een begin te maken met kennis activeren over de verkeersborden. Dit zal er voor zorgen dat de leerlingen sneller de webquest kunnen doorlopen. Dit is niet noodzakelijk. Een leergesprek over verkeersborden kan ook al motiverend werken.

Inhoudelijk
<< inhoudelijke suggesties bij de verschillende onderdelen >>

Groepssamenstelling
De leerlingen werken afhankelijk van het aantal computers dat bruikbaar is, zelfstandig of in tweetallen. De opdracht is goed te doen in tweetallen, wanneer ze zelfstandig aan de slag gaan krijg je meer borden en zijn ze gerichter bezig met hun eigen buurt en beleving. In tweetallen moeten er toch overeenstemmingen worden bereikt en zal er toch rekening gehouden moeten worden met de ander.

Wijze van begeleiden, motiveren
U als leerkracht hoeft de leerlingen inhoudelijk niet te begeleiden, de WebQuest is er op gericht dat ze zelfstandig aan de slag kunnen gaan. Het kan natuurlijk goed zijn dat de leerlingen vragen krijgen naar aanleiding van de inhoud, hiervoor wordt waarschijnlijk wel wat inzicht, van u als leerkracht, over het verkeer verwacht. http://nl.wikipedia.org/wiki/Verkeersborden_in_Nederland deze site geeft u in ieder geval een duidelijk overzicht van de verschillende verkeersborden. Over het samenwerken en de duur van de opdracht kunt u als leerkracht het beste van te voren beslissen. De opdracht kun je uitbreiden en aanpassen voor zover mogelijk is in de buurt van de school, voor u is het handig dit van te voren alvast vooruit te bedenken. Het is motiverend om de leerlingen hun producten te laten tentoonstellen in de klas, zodat ze wel het idee hebben dat er wat gebeurd met hun gemaakte werk.

C) Suggesties en

Wanneer u de mogelijkheid heeft is het leuk om met de leerlingen door de buurt te gaan lopen en de leerlingen hun verkeersbord laten toelichten. Zo heb je ook een actieve opdracht gekoppeld aan de WebQuest en blijft het niet al te abstract. Het is ook leuk om de leerlingen de mogelijkheid te geven zelf een foto te laten maken van de plaats waar ze het bord willen hebben, dit kan met behulp van ouders of wanneer de leerlingen zelfstandig genoeg zijn kunnen ze dit misschien zelfstandig uitvoeren. Wanneer de mogelijkheid er is, is het ook leuk om de leerlingen het werk van elkaar te laten beoordelen. Laat ze daarvoor de beoordelingstabel invullen, voor u als leerkracht is het waarschijnlijk handig als deze bij het gemaakte werk ook wordt ingeleverd.

D) Praktijkvoorbeelden

U kunt de leerlingen de opdracht geven om in een groepje op pad te laten gaan. Laat ze in een groepje van twee of vier leerlingen aan de slag gaan. Ze gaan naar het huis van een van de leerlingen, vervolgens lopen ze naar school. Onderweg gaan ze kritisch kijken naar de verkeersborden die ze tegen komen en naar aanleiding van hun wandeling bekijken ze waar ze nog een verkeersbord missen en om welk verkeersbord dit gaat. Eventueel mogen ze ook zelf een verkeersbord verzinnen, deze moeten ze dan wel ontwerpen om het geheel te verduidelijken. Zorg bij deze opdracht er wel voor dat er leerlingen samen werken, waarvan er minstens een in de buurt woont, want het moet natuurlijk wel veilig blijven!

E) Tot slot

De webquest is gemaakt door:

  • Lianneke en Arina, studenten van de Marnix Academie te Utrecht.