Leerkracht

Inhoud

- Doel
- Doelgroep
- Voorkennis
- Organisatie
- Materialen
- Beoordeling

- Tot slot

- Downloads

Doel
Het doel van deze WebQuest is dat leerlingen na het doorlopen van de WebQuest weten hoe het Donau gebied er uit ziet. Ook leren de leerlingen een aantal begrippen die kenmerkend zijn voor een rivier. Door middel van een poster en PowerPoint presentatie kunnen de leerlingen hun gevonden informatie presenteren.

Doelgroep

De WebQuest is op maat ontworpen en ontwikkeld op het niveau van leerlingen uit groep 7.

Voorkennis
De WebQuest is gebasseerd op het hoofdstuk ‘Langs de Donau’ van het aardrijkskunde boek Geobas (Wolters Noordhoff, 1998, groep 7: hoofdstuk 14). Er is bij het maken van de WebQuest uitgegaan van de voorkennis verkregen uit voorgaande hoofdstukken van dit boek. In deze hoofdstukken kwamen verschillende onderwerpen aan bod: kringloop van het water, sloot, kanaal, beek, rivier, bron, berg, stroomopwaarts en stroomafwaarts. Mocht u niet met dit boek werken, maar deze begrippen wel hebben behandeld dan is de WebQuest ook geschikt voor uw leerlingen.

Organisatie
De WebQuest bestaat uit twee opdrachten en neemt ongeveer 3 uur in beslag. Eventueel kunnen de gemaakte PowerPoint presentaties worden gepresenteerd.

Opdracht 1
De leerlingen werken in tweetallen aan deze opdracht. Er moet duidelijk aan de leerlingen worden uitgelegd dat er twee taken zijn. De ene leerling is de zoeker en de ander de samensteller. Als leerkracht koppelt u zwakkere leerlingen aan sterkere leerlingen en gemiddelde leerlingen aan gemiddelde leerlingen. Op deze manier hebben alle groepjes een gelijk/vergelijkbaar niveau. Hierdoor hebben alle groepjes dezelfde kans om de WebQuest goed te volbrengen. De gehele opdracht is te vinden onder de buttons opdracht en handelingen.

Door het maken van deze opdracht komen de leerlingen te weten door welke landen de  Donau stroomt, welke hoofdsteden en vlaggen bij deze landen horen. Al deze informatie wordt verwerkt in de vorm van een poster, die ze met behulp van een werkblad maken. Op dit werkblad staat een landkaart met daarop de grenzen van de landen waardoor de Donau stroomt. Wanneer de poster klaar is, mag deze worden nagekeken met het antwoordmodel. Dit is belangrijk omdat de leerlingen een duidelijk en juist beeld moeten krijgen van het stroomgebied. De leerlingen worden echter niet op de juistheid van de poster beoordeeld.
Het maken van opdracht één neemt ongeveer 1 lesuur in beslag.

Opdracht 2
Ook bij deze opdracht wordt er in tweetallen gewerkt. In deze opdracht gaan de leerlingen zich meer verdiepen in de Donau en de omgeving langs de Donau. De uitkomst van deze verdieping is een PowerPoint presentatie die informatie over het gegeven onderwerp en in ieder geval een aantal gegeven begrippen moet bevatten. Het is de bedoeling dat meerdere PowerPoint presentaties ontstaan die de leerlingen aan elkaar presenteren. Daarvoor is het belangrijk dat de tweetallen verschillende landen van de leraar krijgen waarover ze een presentatie gaan maken. Het maken van de opdracht neemt ongeveer 2 uur in beslag.

Materialen
Voor opdracht 1 zijn de volgende materialen per tweetal nodig:

• Werkblad 1: De landkaart
• Schaar
• Lijm
• Kleurpotloden
• Potlood
• Gum


Voor opdracht 2 zijn de volgende faciliteiten/programma’s per tweetal nodig:

• Computer
• PowerPoint
• Word
• Internet
• De WebQuest


Voor de leerkracht:

• Antwoordmodel werkblad (zie downloads)
• Leerkrachtenhandleiding (zie downloads)


De werkbladen dienen voor het doorlopen van de WebQuest uitgeprint te zijn door de leerkracht.

Beoordeling
De leerlingen kunnen aan de hand van het invullen van de rubric,  te vinden onder de button beoordeling, hun eigen werk beoordelen. De rubric is een beoordelingsschema dat geschikt is voor zelf-evaluatie. Doordat de leerlingen hun werk zelf evalueren, leren ze kritisch te zijn en krijgen ze inzicht op de kwaliteit van hun werk. U kunt de leerlingen stimuleren door ze te belonen wanneer ze terecht kritisch op zichzelf zijn.

Tot slot

Voor een goede overdracht van de verworven kennis is het belangrijk dat na het doorlopen van de WebQuest nog een terugblik plaatsvindt. Dit kan worden gerealiseerd door de leerlingen de gemaakte PowerPoint presentaties te laten presenteren.

 

Downloads

Hier kunt u het werkblad voor de leerlingen en de handleiding voor u zelf uitprinten.

Werkblad 1
Werkblad 2
Antwoorden Opgave 1
Handleiding Leerkracht