Inleiding Opdracht Handelingen Bronnen Beoordeling Afsluiting

Leerkracht

taalvaardigheden. Deze onderdelen worden beide afzonderlijk getest. De scores die aan de leerlingen worden toebedeeld, zijn te berekenen aan de hand van de matrix onderaan dit gedeelte. Klik hier voor een printbare versie hiervan

Samenvatting

Huidige leermethodes zijn steeds meer gericht op het gebruik van computers. Op het internet is ook veel informatie beschikbaar voor kinderen over de meest uitlopende onderwerpen. Het probleem is echter dat er zoveel informatie beschikbaar is dat veel kinderen “de weg kwijt raken op het word wide web”. Om dit probleem te verhelpen zijn er WebQuests ontworpen. Dit zijn educatieve websites over een bepaald onderwerp, waar leerlingen worden gestuurd naar goede, bruikbare internetsites over het onderwerp. Tevens bevatten deze WebQuests een opdracht die de leerlingen uit kunnen voeren. Het doorlopen van de WebQuest duurt ongeveer 2 uur. Tot kort geleden waren de WebQuests alleen beschikbaar in het engels, maar dankzij de ‘Ververs Foundation’ zijn er nu ook Nederlandse WebQuests beschikbaar

Deze WebQuest gaat over Columbus. Er is voor dit onderwerp gekozen, omdat dit bij veel leerlingen tot de verbeelding spreekt. Over het algemeen wordt dit onderwerp niet uitgebreid behandeld bij het vak geschiedenis. Toch is dit wel een belangrijke gebeurtenis. Door de ontdekkingsreis van Columbus, werd de wereld ineens een stuk groter! Wat tevens leuk is aan het onderwerp Columbus is dat er meerdere aspecten aan bod komen. Het voornaamste onderdeel is geschiedenis, maar er zullen ook zaken aan bod komen op het gebied van Aardrijkskunde en Biologie.

Gedurende de WebQuest zullen de leerlingen meereizen met Columbus naar Amerika. Onderweg zullen een aantal vragen gesteld worden die ze moeten opzoeken op het internet. De antwoorden worden door de leerlingen opgeschreven op hun werkblad. Van de reis zullen de leerlingen een logboek schrijven, waarin ze ook de antwoorden op de vragen verwerken. In het werkblad kunnen de leerlingen lezen hoe ze precies een logboek moeten maken. Tevens worden de leerlingen begeleid door Ricardo, die hen tijdens het gebruik van de WebQuest tips geeft.

 
Leerlingen en vakgebied
 

Deze WebQuest is gemaakt voor leerlingen uit groep 6, 7 en 8 van het basisonderwijs.

De WebQuest kan zowel gebruikt worden bij het vak wereldoriëntatie als bij het oefenen van de taalvaardigheid.

De WebQuest is geschikt om de leerlingen in tweetallen achter de computer te laten werken.

Buiten dat de leerlingen moeten kunnen omgaan met de computer is er voor de leerlingen geen verdere voorkennis vereist

Dit is een kortlopende WebQuest. De leerlingen zullen er ongeveer 2 uur mee bezig zijn. Het computer gedeelte zelf kost de leerling een half uur.

 

 
Einddoelen

De doelstelling van deze WebQuest is dat de leerlingen een logboek kunnen schrijven en vragen beantwoorden op het gebied van wereldoriëntatie, door gebruik te maken van de op het internet verstrekte informatie.

De leerlingen doet meer kennis op over:

  • De leefomstandigheden van de bemanning aan boord van het schip van Columbus
  • Hoe scheurbuik ontstaat
  • Het leven van Columbus
  • Het land dat Columbus heeft ontdenkt
  • De locatie van het land op de wereldkaart

Gedurende de WebQuest worden een aantal specifieke vaardigheden geoefend:

  • De leerlingen leren kritisch/nauwkeurig lezen
  • De leerlingen leren informatie/feiten te verwerking in een verhaal.

Indien er voor gekozen wordt het computergedeelte van de WebQuest in tweetallen uit te laten voeren, leren de leerlingen samen werken en zich aan elkaar aanpassen (de ene leerling leest sneller dan de andere).

 
Begeleiding leerkracht

De WebQuest bestaat uit twee onderdelen. Het eerste gedeelte voeren de leerlingen uit achter de computer het andere gedeelte is schriftelijk. Het gedeelte achter de computer kan in tweetallen worden uitgevoerd. Het formeren van groepjes kan het beste door u, als leerkracht, bepaald worden. Belangrijk is erop toe te zien dat de groepjes allen over een gemiddelde kennis van computervaardigheden beschikken

Bij het computeronderdeel beantwoorden de leerlingen de, op het werkblad vermelde, vragen met behulp van bronnen op internet. Het schriftelijke gedeelte wordt in ieder geval individueel uitgevoerd. Bij dit onderdeel verwerken ze de op het internet gevonden antwoorden in een logboek.

De WebQuest kan zowel gebruikt worden bij het vak wereldoriëntatie als bij het oefenen van de taalvaardigheid. Bij het onderdeel wereldoriëntatie, ligt de nadruk op geschiedenis. Het is mogelijk dat de kinderen zich eerst inlezen in het onderwerp, maar dit is niet noodzakelijk.

Hoe meer computers er aanwezig zijn, hoe sneller de gehele klas klaar is met de WebQuest. De leerlingen moeten namelijk eerst achter de computer hebben gezeten, voordat ze kunnen beginnen met het schrijven van het logboek. Veel computers in de klas is echter geen noodzaak. Doordat het computergedeelte van deze WebQuest en groepjes van twee uitgevoerd kan worden, zal deze WebQuest sowieso relatief sneller verlopen.

De totale tijdsduur is anderhalf à 2 uur. De leerlingen zullen ongeveer een drie kwartier met het beantwoorden van de vragen bezig zijn en daarna een uur tot anderhalf uur met het schrijven van het logboek. Dit geeft de mogelijkheid dat zodra een groepje het computeronderdeel heeft doorlopen, het volgende groepje kan beginnen.

Noodzakelijke vaardigheden leerkracht:

De WebQuest is zowel geschikt voor beginnende als ervaren leerkrachten. Belangrijk is alleen wel de volgende vaardigheden te beheersen:

De leerkracht moet zich bewust zijn van de opdracht: het schrijven van het logboek. Dit zal waarschijnlijk de meeste begeleiding nodig hebben. De leerkracht moet de werking van de interne links weten, zodat bij onduidelijkheden tijdens het doorlopen van de WebQuest, de leerkracht de leerlingen naar het juiste gedeelte van de WebQuest kan leiden.

 

Zo kunt u als leerkracht de leerlingen bij de WebQuest begeleiden:

Voor de les

Print voor iedere leerling een werkblad uit. In dit werkblad staan de vragen die de leerlingen moeten beantwoorden en tips voor het schrijven van het logboek.

U vindt het werkblad onder het kopje “documenten”.

Vertel de leerlingen kort iets over de WebQuest.

Vermeld hierbij:

Of ze alleen of in tweetallen aan het computergedeelte zullen werken

Dat ze in het computergedeelte antwoorden op de vragen gesteld in het werkblad moeten opzoeken. Dat ze de vragen individueel moeten opschrijven.

Nadat ze klaar zijn met de vragen kunnen ze beginnen aan het schrijven van het logboek. Dit doen ze achter hun eigen tafeltjes.

Dat ze de gevonden vragen moeten verwerken in hun logboek

Nadat ze het logboek hebben geschreven het evaluatieformulier, gegeven in het  werkblad, mogen invullen.

Een logboek is een soort dagboek dat iemand schrijft, waarin dingen die hij of zij heeft meegemaakt, staan opgeschreven. In deze opdracht gaan de leerlingen dus schrijven over de ontdekkingsreis die zij hebben gemaakt. In het logboek moeten de leerlingen de antwoorden op de vragen van het werkblad verwerken, het is echter de bedoeling dat ze om de antwoorden heen zelf een verhaal verzinnen, waarin het net lijkt of ze het zelf allemaal hebben meegemaakt.

Bij het schrijven van het logboek moet er gelet worden op de volgende punten:

Het logboek wordt eerst in het klad geschreven en dan in het net

Het logboek wordt in de goede tijdvolgorde geschreven

Er moet gelet worden op de tijd waarin het logboek zich afspeelt. Er kunnen dus geen auto’s, computers o.i.d. in voorkomen.

Het verhaal moet leuk zijn om te lezen.

Alle antwoorden op de vragen die eerder opgezocht moesten worden, moeten in het logboek staan.

Spellingsfouten moeten zo veel mogelijk vermeden worden

Er moet gebruik worden gemaakt van hoofdletters, punten en komma’s

Het verhaal dient een lengte van ongeveer twee geschreven A4 kantjes te hebben.

Neem deze punten met de leerlingen door!

Geef de leerlingen ook een voorbeeld van een logboek en hoe ze een vraag in hun logboek kunnen verwerken. U kunt hiervoor het voorbeeld hieronder gebruiken.

Vraag: Wat is de taak van een scheepsmaatje aan boord van een schip?

Antwoord: Scheepsmaatjes houden het schip schoon, helpen met kleine reparaties en helpen de andere mensen op het schip wanneer zij daarom vragen.

Logboek:

11 september 1492 Ik ben heel hard aan het werk op het schip. Ik moet elke dag de vloeren van het schip boenen en de keuken schoonmaken. Ik mag soms ook helpen om kleine dingen te repareren, dat is leuker dan schoonmaken. Andere mensen op het schip vragen soms ook of ik ze help, laatst vroeg de onderkapitein of ik zijn kamer wilde opruimen. Hij heeft een hele mooie kamer, zeker vergeleken met onze hangmatten beneden in het schip…

Tijdens de les

Er zijn een aantal punten waar u als leerkracht op kan letten: Wanneer de leerlingen in tweetallen werken kan het gebeuren dat één van de twee alles doet en de ander er naast zit, hier zou u de leerlingen op aan kunnen spreken. Bij het computergedeelte zoeken de leerlingen de antwoorden op de vragen, de leerlingen moeten de gevonden antwoorden individueel in hun werkblad opschrijven, omdat het logboek ook individueel gemaakt wordt. Het is altijd interessant wanneer er iets nieuws gedaan wordt in de klas. Afhankelijk of de computers in de klas zelf staan, zou het kunnen voorkomen dat andere leerlingen, die nog niet zijn geweest bij de computers blijven kijken. Probeer dit zo veel mogelijk te voorkomen, want dit leidt de leerlingen die achter de computers zitten ook af. Nadat de leerlingen de vragen hebben beantwoord kunnen ze achter hun eigen tafel het logboek gaan schrijven. Let erop dat de leerlingen het logboek eerst in het klad en later in het net schrijven. De leerlingen zouden er moeite mee kunnen hebben om precies te begrijpen wat de opdracht is. U kunt als leerkracht langslopen om te kijken of ze het snappen en vragen beantwoorden waar dat nodig is.

Na de les
Haal alle werkbladen en logboeken op Beoordeel het werk van de leerling aan de hand van het beoordelingsschema hieronder De evaluatieformulieren worden verder niet beoordeeld met een cijfer. Deze kunnen wel een goede leidraad voor u als leraar zijn, om te kijken wat de leerlingen zelf denken te hebben geleerd en wat ze ervan vonden. Dit kan tevens nuttige informatie zijn voor het selecteren van een volgende webquest. Haalt u uit de evaluatie goede ideeën of kritiek, dan kunt u dit naar de makers mailen. Zo kan de kwaliteit van de WebQuest steeds worden verbeterd.

Beoordeling

De leerlingen worden op twee verschillende vaardigheden getest. Zowel op het gebied van informatievaardigheden als op taalvaardigheden. Deze onderdelen worden beide afzonderlijk getest. De scores die aan de leerlingen worden toebedeeld, zijn te berekenen aan de hand van de matrix onderaan dit gedeelte. Klik hier voor een printbare versie hiervan.

 
Bronvermelding
Bronvermelding

Websites gebruikt ter informatie voor het maken van de WebQuest:
http://www.webquests.nl/
http://www.driestarcollege.nl/webquestsite/analyse-wq.htm
http://webquest.sdsu.edu/matrix.html
http://www.webquest.nl

Websites die worden gebruikt bij het beantwoorden van de vragen: http://histoportal.com/columbus.htm http://www.teleacnot.nl/sites/schooltv/vroeger_en_zo/vz_werkstuk/vz_columbus.shtml http://home.hccnet.nl/l.th.dirksz/w_kombuis_scheepvaartgeschiedenis17.htm
http://www.mapquest.com/atlas/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Columbus

Websites waar de illustraties vanaf komen: http://www.abcteach.com/MonthtoMonth/October/images/color27.gif http://www.preschoolcoloringbook.com/color/pic/cpchris1.jpg
http://www.niehs.nih.gov/kids/pictures/pirate.gif

http://www.zigzagzone.com/activities/images/c-ship.gif
http://www.bramwells.com/columbus.jpg
http://www.irtc.org/ftp/pub/stills/2000-08-31/columbus.jpg

 
Documenten

Hier vindt u de worddocumenten: Wanneer u deze wilt uitprinten klikt u met de rechtermuisknop op de link en kies daar voor deze optie.

Bovenstaande tekst

Werkblad leerlingen

Beoordelingsmatrix voor de leerling

Beoordelingsmatrix voor de leraar

Antwoordenblad voor de leraar

 

 
Tot slot

Deze webquest is gemaakt door:

  • Sanne Reyniers
  • Paula Wanner
  • Jolien van Uden
  • Loes Faber