A) Algemene informatie | |
1) Samenvatting | |
Uw leerlingen nemen in deze WebQuest de rol van medewerkers van de jongerenafdeling van het Duitse verkeersbureau in Nederland. In opdracht van de organisator van de Europese landententoonstelling voor basisschoolleerlingen, die komend jaar in Duitsland plaatsvindt, krijgen de leerlingen de volgende opdracht:
Via de bronnen verzamelen de leerlingen
achtergrondinformatie over Duitsland en verwerken de verzamelde informatie
vervolgens in de folder. |
|
2) Diversen | |
Vakgebied: | Wereldoriëntatie en Taal |
Leerdoel 1: | Aan het einde van de WebQuest kunnen de leerlingen (a.d.h.v. hun eigen gemaakte werkstuk) de volgende vragen beantwoorden:
Hoeveel mensen wonen er in Duitsland en in welke grote steden wonen
ze?
Wat weet je over het Duitse landschap (natuur, rivieren, gebergten)?
Waar verdienen de Duitsers hun geld mee?
Wat weet je over Duitse gebruiken, gerechten, feestdagen en kunst?
Is Duitsland een monarchie of een republiek ? en wie is de belangrijkste
politieke persoon in Duitsland?
|
Leerdoel 2: | De leerlingen kunnen
de informatie die ze in de WebQuest hebben verzameld verwerken in een
folder over Duitsland. |
Leerdoel 3: | Deze WebQuest draagt bij aan kerndoel 5 (c en d)
voor de Nederlandse taal: “De leerlingen kunnen:
c) hoofdzaken van een informatieve tekst weergeven; d) bij een betogende tekst de hoofdlijn van het betoog aangeven en weergeven hoe hun mening zich verhoudt tot de mening in de tekst.” |
Leerdoel 4: | Deze WebQuest draagt bij aan kerndoel 8d voor de Nederlandse
taal: “De leerlingen kunnen op basis van eigen kennis en waarneming
of op basis van verkregen informatie een werkstuk maken.” |
Leerdoel 5: | Deze WebQuest draagt bij aan kerndoel 9 voor de Nederlandse taal: “De leerlingen kunnen de vormgeving en de presentatie van hun teksten verzorgen door aandacht te besteden aan de leesbaarheid van hun spelling, de leesbaarheid van hun handschrift*, zinsbouw, bladspiegel, beeldende elementen en kleur.” *) geldt natuurlijk niet als de leerlingen hun werkstuk typen. |
Type WebQuest: | Kortlopend |
Tijdsduur: | Twee à drie lessen. Eén
les om de informatie te verzamelen en de vragen in het worddocument
'Duitsland.doc'
te beantwoorden. De overige les(sen) gebruiken de leerlingen voor het
maken van de folder. De verwachte tijdsduur is ongeveer 4 uur. |
3) Aandachtspunten beoordeling WebQuest | |
De beoordeling van het leerlingenwerk wordt door u als leerkracht uitgevoerd. Daarvoor kunt u gebruik maken van het beoordelingsschema. Het eindproduct van deze WebQuest wordt op basis van de volgende criteria geëvalueerd:
Bekijk het beoordelingsschema voor het evalueren van het werk van de leerlingen. |
|
4) Benodigde materialen | |
Per leerling:
|
|
B) Toelichting WebQuest-onderdelen | |
1) Inleiding | |
als alle leerlingen van uw groep tegelijkertijd met de WebQuest aan de slag gaan, is het wellicht een goed idee om de WebQuest gezamenlijk te introduceren. Dit kan bijvoorbeeld via een onderwijsleergesprek, waarin de leerlingen vertellen wat ze over Duitsland weten. Startpunt van het gesprek is bijvoorbeeld de vraag: "Wie is er wel eens in Duitsland met vakantie geweest?" Een andere manier is om de introductie te koppelen aan een gebeurtenis uit de krant of op t.v. waarin Duitsland centraal staat. |
|
2) Opdracht | |
Zeker voor
kinderen die weinig ervaring met WebQuests/Internet hebben, is het aan
te raden, dat u de opdracht gezamenlijk bespreekt. Naarmate de kinderen
meer ervaring krijgen, kunt u meer aan de leerlingen zelf overlaten.
|
|
3) Handelingen | |
Tips:
|
|
4) Bronnen | |
Het is verstandig
om vooraf aan de WebQuest activiteit zelf de bronnen door te nemen,
zodat u zelf kunt bepalen waar u de leerlingen moet ondersteunen. Dit
is zeker van belang als uw leerlingen weinig ervaring met het Internet
hebben.
Het is aan te raden eerst zelf even naar de bronnen te kijken. |
|
5) Beoordeling | |
Tips voor de leerkracht:
Tips voor de leerkracht aan de kinderen:
|
|
6) Afsluiting | |
Tips
voor de leerkracht:
|
|
C) Alternatieve (verwerkings)opdrachten | |
|
|
|
|
Mogelijke (verwerkings)opdrachten zijn:
|
|
D) Tot slot | |
Heeft u vragen over deze WebQuest, stuur dan een . Voor meer WebQuests zie: http://www.webquests.nl/. |