Leerkrachtdeel

Welkom op het leerkrachtdeel van deze webquest over de spijsvertering. In dit deel vindt u de informatie die voor de docent belangrijk kan zijn bij het gebruik van deze webquest in de klas. Dit is informatie zoals algemene informatie, organisatorische informatie en didactische informatie over de webquest. Ook kunt u hier het antwoordblad downloaden dat de leerlingen nodig zullen hebben bij het maken van de webquest.

Algemene informatie
Leerdoelen
Toelichting op de onderdelen van de webquest
Makers van de site

Algemene informatie
In deze webquest maken de leerlingen een opstel over de spijsvertering, waarin zij leren waarom men het eten verteert en hoe dit ongeveer in zijn werk gaat.

Met behulp van de verschillende door de webquest aangereikte bronnen zullen de leerlingen op internet de antwoorden gaan zoeken op de volgende vragen, die ze daarna in hun opstel zullen verwerken.
1. Waarom verteer je voedsel?
2. Hoelang duurt het voordat een maaltijd door je hele spijsverteringsstelsel is gegaan?
3. Noem ninstens acht organen uit het spijsverteringsstelsel.
4. Noem drie functies van de lever.
5. Wat gebeurt er in de maag?
6. Wat gebeurt er in de dikke darm?
7. Wat doet de alvleesklier?
8. Wat gebeurt er in de slokdarm?
9. Wat gebeurt er in de dunne darm?
10. Zet de organen die op je antwoordblad staan in de goede volgorde. Begin met het orgaan waar het eten als eerst doorheen komt.

Deze webquest is bestemd voor leerlingen uit groep acht van de basisschool en hoort bij het vakgebied biologie. Het is een kortlopende webquest, waar uw leerlingen ongeveer twee tot drie uur mee bezig zullen zijn.

Voor informatie over webquests in het algemeen kunt u terecht op de website van de Ververs-foudation, www.webquests.nl


Leerdoelen

vaardigheden:
- In 80% van de gevallen goed, moeten de leerlingen informatie uit de gegeven bronnen kunnen halen die antwoord geven op de gestelde vraag.
- De leerlingen moeten zelfstandig de webquest kunnen uitvoeren. Hierbij mogen zij de docent maximaal 3 keer om sturing vragen.
- De leerlingen moeten de opgedane kennis kunnen verwerken in een inhoudelijk en taalkundig verantwoord werkstukje van ongeveer 1 A4-tje.

kennis:
- De leerlingen moeten in 80% goed kunnen aangeven waar de volgende organen zich
bevinden op een schematische afbeelding van het menselijk lichaam:
o slokdarm
o maag
o lever
o alvleesklier
o dunne darm
o dikke darm
- De leerlingen moeten in 80% van de gevallen goed kunnen opschrijven welke functie de hierboven genoemde organen vervullen.
- De leerlingen moeten in 80% van de gevallen goed kunnen opschrijven hoe de weg loopt die het voedsel aflegt in het menselijk lichaam
- De leerlingen moeten in 80% van de gevallen goed kunnen opschrijven wat de verbanden zijn tussen de verschillende processen die zich in de spijsverteringsorganen van het menselijk lichaam afspelen
- De leerlingen moeten de opgedane kennis kunnen verwerken in een inhoudelijk en taalkundig verantwoord opstel van ongeveer 1 A4-tje.


Toelichting op de verschillende onderdelen van de webquest

Inleiding
Als u de leerlingen de webquest zelfstandig laat maken, behoeft de inleiding geen extra toelichting. De leerlingen kunnen dit zelf op de webquest lezen. Indien u de webquest klassikaal laat maken kunt u er de voorkeur aangeven de webquest kort te bespreken, zodat uw leerlingen minder snel vastlopen.

Opdracht
Bij deze webquest is een antwoordformulier ontwikkeld. Hierop kunnen de leerlingen de antwoorden op de op internet opgezochte vragen opschrijven. Het is verstandig om voordat de leerlingen beginnen met het maken van de webquest dit antwoordformulier uit te delen.
Hier kunt u het antwoordformulier downloaden.
antwoordenblad leerlingen

Voor de antwoorden op de vragen kunt u het volgende document downloaden:
antwoorden op de vragen

Als uw leerlingen nog niet heel erg vaardig zijn in het verzamelen en verwerken van informatie op internet, is het misschien handig om voordat de leerlingen aan het werk gaan de Opdracht en de Handelingen van de webquest goed te bespreken met uw leerlingen. U zou dit ook kunnen doen met een aantal leerlingen waarvan u weet dat zij hier waarschijnlijk moeilijkheden mee zullen hebben.

Handelingen
Het is heel belangrijk dat de leerlingen de opdracht uitvoeren in de goede volgorde.
De webquest bestaat uit de volgende stappen:

Stap 1: Lees de hele opdracht goed door, zodat je weet wat er van je verwacht wordt.
Stap 2: Beantwoordt de vragen over de spijsvertering. Bij elke vraag staat een bronnummer vermeld. Bij het onderdeel 'bronnen' (links in de kantlijn) kun je die bronnummers weer terugvinden. Als je hierop klikt kom je op een site waar je het antwoord op de vraag kunt vinden. Lees de tekst op de sites goed door, zo kun je de beste antwoorden geven! Je kunt de antwoorden invullen op het antwoordblad dat je bij deze opdracht hebt gekregen.
Stap 3: Nadat je de vragen hebt beantwoord ga je een opstel over de spijsvertering schrijven. Je kunt hierbij de antwoorden op de vragen gebruiken, en natuurlijk ook alle bronnen.
In het opstel moet je uitleggen hoe de spijsvertering werkt. Het is de bedoeling dat je het schrijft voor iemand die er nog niks van weet, dus beschrijf alles zo makkelijk en duidelijk mogelijk.
In je opstel moet je in ieder geval de volgende dingen vertellen:
- wat spijsvertering is
- waarom je voedsel verteerd wordt
- welke organen er in het spijsverteringsstelsel zitten
- een beschrijving van de weg die het voedsel aflegt, van begin tot eind.
Het opstel moet ongeveer 1 tot 2 a-4tjes lang zijn.
Tip: bekijk voordat je begint vast de beoordeling, dan weet je waar je op moet letten bij het schrijven.
Stap 4: Beoordeel je eigen opstel aan de hand van het schema onder het kopje 'beoordeling' . Kijk hierna wat er nog verbeterd kan worden en verbeter dat vervolgens ook.
Stap 5: Lever het antwoordenblad en je opstel in bij je juf of meester.
Het is dus heel belangrijk dat de leerlingen de stappen in de goede volgorde doen. Eerst moeten zij met behulp van de bronnen de 10 vragen beantwoorden en opschrijven op het antwoordblad. Als ze alle vragen hebben beantwoord kunnen ze met behulp van hun eigen antwoordenblad beginnen met het schrijven van het opstel.

Bronnen
De bronnen in deze webquest moeten uw leerlingen naar het goede antwoord op de vragen leiden. Per vraag is aangegeven in welke bron of meerdere bronnen het antwoord op de vraag gevonden kan worden.

Beoordeling
Voor het beoordelen van het gemaakte opstel kunt u gebruik maken van de rubric die u op deze site kunt vinden. Een rubric is een beoordelingsinstrument waarmee u kunt kijken of de leerlingen het werk voldoende hebben gemaakt. Ook kunnen de leerlingen zelf deze rubric bekijken en zo beslissen of hun opstel klaar is of dat ze nog wat verbeteringen moeten doorvoeren.
Klikt u hier om naar de rubric te gaan.

Afsluiting
De leerlingen worden bedankt voor het maken van de webquest en er wordt nog even kort weergegeven wat zij allemaal hebben geleerd. U zou dit daarna in de klas aan de hand van de gemaakte opstellen nogmaals met de leerlingen kunnen bespreken.


Makers
Deze webquest is gemaakt door vier studenten van de studie Educational Design Management & Media aan de Universiteit Twente, in opdracht van de Ververs Foundation.
Deze WebQuest is gemaakt door:

Wiesje Coppes
Anne-Sophie van Dalen
Merel Snijders Blok
Marit van der Willik