Inleiding Opdracht Handelingen Bronnen Beoordeling Afsluiting Leerkracht

bron: http://members.chello.nl//h.vanwitzenburg1/verkeersborden/vkb24.gifLeerkracht

 

 

Samenvatting

Deze WebQuest gaat over het verkeer. Binnen deze WebQuest vind je meerdere vragen en opdrachten die gaan over het verkeer. De kinderen maken bij de opdrachten gebruik van het Internet. Hier is namelijk veel te vinden over het verkeer.
De kinderen kunnen in hun eigen tijd en op hun eigen tempo werken aan deze opdrachten. De kinderen kunnen geheel zelfstandig met deze WebQuest aan de gang.

 
Diversen

Vakgebied:

Verkeer en Taal

Leerdoel 1:

de leerlingen werken zelfstandig met de computer.

Leerdoel 2:

de leerlingen kunnen een onderwerp kiezen dat hen interesseert en daar informatie over zoeken om te verwerken.

Leerdoel 3:

de leerlingen toetsen hun eigen kennis over hun eigen veiligheid.

Leerdoel 4:

de leerlingen kunnen verschillende internetpagina’s bekijken die betrekking hebben op verkeer.

Type WebQuest:

Kortlopende WebQuest

Tijdsduur:

verwachte tijdsduur is ongeveer 3 uur. Dit kan verdeeld worden in diverse dagen en dagdelen.

 
Aandachtspunten beoordeling WebQuest
Het is de bedoeling dat de gemaakte indeling voor het beoordelen van het artikel wordt aangehouden. De beoordeling kan gemaakt worden via het gemaakte schema die staat vermeld bij punt 5.
 
Benodigde materialen
De kinderen hebben een computer met het programma word nodig en Internet op de computer. Verder is het handig om pen en papier ernaast te hebben liggen om eventuele aantekeningen te maken.
 
Toelichting WebQuest-onderdelen
 
A) Inleiding

Tips voor de leerkracht t.a.v. de inleiding

  • De leerkracht kan een inleidende les geven over het onderwerp.
  • De kinderen kunnen dan als opdracht zelfstandig aan het werk achter de computer.
  • Ook kan de leerkracht deze opdracht naar voren laten komen als er iets gebeurt, is in de omgeving van de school met betrekking tot verkeer.

Tips van de leerkracht voor de leerlingen

  • Het gaat om een werkstuk over de omgeving van de school en jouw huis.
  • Laat de kinderen merken dat ze het helemaal zelfstandig kunnen doen en de kinderen mogen het in hun eigen tijd maken.
 
B) Opdracht

Tips voor de leerkracht t.a.v. de opdracht

  • controleer of de kinderen de opdracht helemaal begrijpen
  • zorg dat u eventuele vragen van de kinderen kunt beantwoorden
  • als de kinderen alles begrijpen kunnen zij volledig zelfstandig aan het werk

Tips van de leerkracht voor de kinderen

  • als je nog vragen hebt dan kan je bij mij komen
  • zorg dat je de opdracht goed begrijpt voordat je gaat beginnen
 
C) Handelingen

Tips voor de leerkracht

  • Probeer eerst zelf alle handelingen uit zodat je precies weet wat de kinderen moeten doen. Als er iets niet werkt zoals het moet dan kan dit tijdig nog vervangen worden.
  • Ga achter 2 computers zitten. Gebruik de ene om de handelingen op te zien en de andere computer om de handelingen op uit te voeren

Tips van de leerkracht voor de kinderen

  • Voer alle handelingen zo uit als er beschreven staat
  • Houd pen en papier erbij om aantekeningen te maken als je dat prettig vind
 
D) Bronnen

Tips voor de leerkracht t.a.v. de bronnen

  • Probeer alle bronnen uit zodat u er zeker van bent dat ze vanaf uw locatie ook werken

Tips van de leerkracht voor de kinderen

  • Als er bronnen zijn die vanaf uw locatie niet werken geef het dan duidelijk door aan de kinderen
  • Misschien kent u zelf ook nog wel bronnen die de kinderen kunnen gebruiken en waarvan u de kinderen gebruik wilt laten maken
 
E) Beoordeling

Tips voor de leerkracht t.a.v. de beoordeling

  • Houd je aan het schema
  • Let goed op de schrijfstijl van de kinderen (eigen taal of schrijftaal)

Tips van de leerkracht voor de kinderen

  • Houd je aan het schema
  • Kijk in het schema aan welke punten je allemaal voldoet, je kan het dan eventueel nog verbeteren
 
F) Afsluiting

Tips voor de leerkracht t.a.v. de afsluiting

  • Houd een verkiezing in de klas voor het beste artikel.
  • Verspreid de beoordeling zodat de kinderen er niet te makkelijk in worden om de punten weg te geven.
  • Laat de kinderen in de klas alle artikelen beoordelen op een vast aantal punten, je kunt hierbij de punten gebruiken die in het beoordelingsschema staan.
  • Kies voor een bepaald aantal die kunnen winnen (bijv: 1e, 2e en 3e plaats)
  • Geef de gewonnen artikelen een mooie plaats in de school of publiceer ze op het Internet, bijv. op de site van je school.

Tips van de leerkracht voor de kinderen

  • Probeer een zo eerlijk mogelijke beoordeling te schrijven. Beoordeel op de gegeven punten en niet op hoe leuk je de schrijver(ster) vind.
  • Neem de tijd om het door te lezen en om het te beoordelen.
 
Alternatieve (verwerkings)opdrachten

Krant
Maak met de klas een verkeerskrant waarin alle artikelen gepubliceerd kunnen worden. De kinderen maken zelf de krant. Een aantal kinderen zetten de krant uiteindelijk in elkaar. Zij zijn verantwoordelijk voor het eindresultaat.
De klas kan de krant in elkaar zetten door alle artikelen mooi vorm te geven. Ook kunnen er reclames in vermeld worden en overige andere activiteiten die bijvoorbeeld plaats vinden op school. Je kunt de krant zo groot maken als je zelf wilt.

Presentatie
De kinderen kunnen ook een korte presentatie geven van hun artikel. Ze geven aan waarom ze voor dat onderwerp hebben gekozen en hoe ze tot dit gekomen zijn. Ze kunnen ook een stukje voorlezen. Misschien kunnen ze een stelling over hun onderwerp formuleren en daar in de klas een korte discussie over vormen.

Uitnodiging gast
Als het u opvalt dat de kinderen over 1 bepaald onderwerp veel hebben geschreven en u merkt dat er nogal wat verwarring over is dan kunt u iemand uitnodigingen die er meer verstand van heeft. Het kan ook zo zijn dat er veel verkeerde informatie in de artikelen wordt vermeld. Het is voor de kinderen erg leuk als er iemand langs kan komen om meer te vertellen over een bepaald onderwerp.
Misschien is er iemand van de politie of de wijkagent die meer informatie kan geven.


Tot slot

De makers van deze WebQuest zijn: Kirsten Roest, Ilse Mannée, Femke van den Heuvel en Christine Wind. Studenten van de () Marnix Academie te Utrecht.

Vormgeving: P.J. Blijleven