Inleiding
Opdracht
Handelingen
Bronnen
Beoordeling
Afsluiting

Ondersteunde info voor de leerkracht

 

 

Samenvatting

In deze Weer WebQuest gaan de leerlingen gedurende drie weken weersvoorspellingen (o.a. krant, internet, teletekst) controleren met behulp van een eigen neerslagmeter. De resultaten van de meet- en onderzoeksactiviteiten verwerken de leerlingen in een muurkrant die zij aan hun klasgenoten presenteren.

 
Diversen

Vakgebied

Wereldoriëntatie, Taal en Techniek

Leerdoel 1:

Leerlingen leren hoe ze met een zelfgemaakte neerslagmeter metingen kunnen verrichten.

Leerdoel 2:

Leerlingen leren weersvoorspellingen te interpreteren en te vergelijken met concrete metingen.

Leerdoel 3:

Leerlingen leren conclusies te trekken o.b.v. voorspellingen en gemeten.

 

Type WebQuest:

Langlopende WebQuest

Tijdsduur:

Dagelijkse meetactiviteit (15 min), kan eventueel door meerdere leerlingen worden uitgevoerd.

Verwerking van de meetresultaten (2 uur).

Voorbereiding en uitvoer presentatie (2 uur).

 

Aandachtspunten beoordeling WebQuest
 
 
Benodigde materialen
  1. Computer met internet.
  2. Pen en papier.
  3. Zelfgemaakte regenmeter (jampotje, stift, water)
  4. Muurkrant (Papier (A3-formaat), stiften, potloden, pen, etc).

 

Tips WebQuest-onderdelen
 

Materialen:
Om de continuïteit te bevorderen is het aan te raden vooraf aan de WebQuest activiteit de benodigde materialen klaar te leggen.

Weersvoorspelling:
Het is wellicht verstandig om vooraf aan de WebQuest met de kinderen gezamenlijk een weersvoorspelling te bespreken (o.a. teletekst weer of krantenbericht).

Neerslagmeter maken:
Vooral voor leerlingen die weinig ervaring hebben met het uitvoeren van meetactiviteiten is het wellicht een idee om een aparte (deel)activiteit te organiseren waarin (1) de leerlingen de neerslagmeter maken en (2) waarin de werking van deze meter aan de orde komt.

Weerlogboek:
Ook het aanleggen van een logboek kan voor (sommige) leerlingen vrij complex zijn. Zeker als ze hun gegevens in het Excel-weerlogboek moeten invullen.

Muurkrant:
Als kinderen niet eerder een muurkrant hebben gemaakt, is het wellicht een idee om er zelf één te maken, die als voorbeeld kan worden gebruikt.

 
Alternatieve (verwerkings)opdrachten

Hieronder volgen enkele alternatieve werkvormen/activiteiten die aan deze WebQuest zouden kunnen worden gekoppeld:

  1. Projectweek over het weer.
  2. Bezoek aan een lokale weerman of -vrouw.
  3. Weer WebQuest over de wind.
 
Tot slot

Voor vragen en/of reacties stuur een naar de webmaster.

Zie voor meer WebQuests: www.webquests.nl