Dan is het nu tijd om te kijken of jij een goede ontwerper bent.

Je gaat nu samen met je meester of juffrouw je eigen score invullen. Eerst ga je dit natuurlijk zelf doen, daarna kijkt de meester of juf nog even. Tijdens deze beoordeling geef je jezelf punten van 5, 10 of 20. Wanneer je matig scoort op een onderdeel geef je jezelf 5 punten, Scoor je voldoende bij een vraag, dan geef je jezelf 10 punten en wanneer je goed scoort op een onderdeel, geef je jezelf 20 punten.

Onderdeel

matig

voldoende

goed

score

Is de brug of je toren wel stevig genoeg geweest?

Je toren blijft niet staan wanneer er 100 gram op komt te staan.

Je brug breekt doormidden bij een hele kilo. 

(5 punten)

Je toren wiebelt een beetje, hij heeft het nog maar net gered.

De brug is een beetje gebogen als je er een kilo op zet.

(10 punten)

Je toren of de brug kunnen de minimale gewichten gemakkelijk dragen.

 

(20 punten)

Heb je gebruik gemaakt van een stevige constructie?

Ik heb geen constructie gebruikt. Ik heb gewoon maar wat gedaan.
 

 
(5 punten)

Ik heb een constructie gebruikt, maar hij heeft mijn brug of toren niet sterker gemaakt.         

 
(10 punten)

Ik heb een goede constructie gebruikt en die heeft mijn toren of brug echt heel stevig en sterk gemaakt.

(20 punten)

Nu je toren of brug klaar is en je gaat terug kijken naar de eisen, heb je dan aan alle eisen voldaan?

Nee helemaal niet, ik vond die eisen maar stom.


(5 punten)

Ik had niet het juiste materiaal, dus ik heb het op een andere manier opgelost.

(10 punten)

Ik heb aan alle eisen die op de site stonden voldaan.


(20 punten)

Heb je goed samengewerkt met de andere leerlingen?

Het was onduidelijk wie wat moest gaan doen en er was nauwelijks overleg met elkaar. Mijn  groepsleden konden het niet met elkaar eens worden.


(5 punten)

Er waren kinderen die meer deden dan de andere groepsleden. Het overleg binnen de groep kon beter en taken moesten beter worden verdeeld.

 
(10 punten)

Van te voren werd met elkaar overlegd en was duidelijk wie wat zou gaan doen. Iedereen deed evenveel en deed goed zijn of haar best.


(20 punten)

Is het een origineel ontwerp geworden?

Ik heb een brug of toren precies nagemaakt van een bestaande brug of toren.


(5 punten)

Ik heb geprobeerd een eigen ontwerp te maken, maar hij lijkt nog steeds op een bestaande toren of brug.

(10 punten)

Het ontwerp is helemaal zelf verzonnen en wijkt duidelijk af van de bruggen of torens  die ik op de site heb gezien.

(20 punten)

Hoe goed had je de vragen gemaakt?

Ik had alles fout.


(5 punten)

Ik had goed gezocht, maar toch nog een paar foutjes.

(10 punten)

Ik had alle vragen goed gemaakt en ik had goed gezocht.

(20 punten)

Ging je meteen met het bouwen aan de slag of heb je de meester of juffrouw vaak moeten halen?

Ik kon meteen al niet aan de slag en ik heb veel vragen gesteld.



(5 punten)

Ik kwam wel meteen op gang, maar tijdens het bouwen heb ik toch nog wat vragen gesteld. 


(10 punten)

Ik kwam meteen goed op gang en mijn hele groepje ging zelfstandig te werk. Zonder vragen kwam er een brug als resultaat.

(20 punten)

 

Totaal score:

 

Tel zelf de punten bij elkaar op en bekijk hieronder wat voor een ontwerper je bent.

Bij 35 – 50 punten is de kwaliteit van de brug of toren matig. Misschien heb je toch goed je best gedaan, maar is het niet zo gegaan als je zelf wilde. Ik weet zeker dat het de volgende keer een hogere score wordt.

Bij 55 – 80 punten is de kwaliteit van de brug of toren voldoende. Je weet nu best veel te vertellen over sterke constructies. Het bouwen ging ook al redelijk, maar misschien moet je de informatie nog eens lezen om een echte ontwerper te worden.

Bij 85 – 140 punten is de kwaliteit van de brug of toren erg goed. Jij hebt alles goed gesnapt. Alle informatie kun je nu doorvertellen aan je klasgenoten. Jij bent klaar om in de toekomst zelf een brug of een toren te bouwen. Niet alleen in het klein, maar net zo reusachtig als je ze in het echt ziet staan.