Stotteren 

Informatie voor de Leerkracht

Waarom een WebQuest over stotteren? Kinderen die stotteren op de basisschool voelen zich vaak erg ongemakkelijk hierover. Ze kunnen zich buitengesloten gaan voelen en onzeker. Afhankelijk van het pedagogisch klimaat in de klas, zou de leerling gepest kunnen worden. Door kinderen meer informatie te geven over stotteren, zullen ze de stotteraars beter begrijpen en zal het klimaat rondom stotteren veranderen. Vaak weten ook volwassen mensen niet wat te doen als iemand stottert. Krijgen ze hier op de basisschool al kennis over, dan zullen ze dit in hun toekomst ook kunnen toepassen. Zo kunnen kinderen en volwassen een goede houding aannemen tegenover iemand die stottert.

A) Algemeen

Samenvatting

Op deze WebQuest laten we de kinderen van groep 5 tot en met 8 informatie zoeken over stotteren. Dit doen we aan de hand van vragen die de kinderen moeten beantwoorden. We laten de kinderen een folder maken over stotteren, met als doelgroep kinderen van groep 5 tot en met 8. Als de folder klaar is wordt deze beoordeeld aan de hand van een beoordelingsformulier".

Diversen

Vakgebied: Wereldoriëntatie en Taal - omgevingsonderwijs

Doelgroep: de WebQuest is geschikt voor kinderen van groep 5 t/m 8

Leerdoel 1: de kinderen kunnen vertellen wat stotteren inhoudt en welke plek dit heeft binnen het onderwijs.

Leerdoel 2: de kinderen ervaren hoe een folder in elkaar zit en maken er zelf één

Leerdoel 3: de kinderen oefenen met het verweven en verwerken van informatie voor een folder

Type WebQuest: kortlopend Tijdsduur: ongeveer 3 lessen (afhankelijk van de groep)

Aandachtspunten beoordeling WebQuest:

De folders worden inhoudelijk en uiterlijk beoordeeld op :

  • Informatie
  • Feitjes
  • Schoolinformatie
  • Spelling
  • Doelgroep
  • Plaatjes
  • Kopjes
  • Voorkant
  • Volgorde

Voor een uitgebreider beoordelingsformulier zie beoordeling. Het is de bedoeling dat u dit beoordelingsformulier uitprint voor de kinderen.

Benodigde materialen

  • Computer
  • Printer
  • A4 papier
  • Boeken/folders
  • Beoordelingsformulier

B) Toelichting WebQuest-onderdelen

Wij adviseren u als leerkracht zelf eerst de WebQuest helemaal bekijkt en dat u de vragen eventueel zelf beantwoord, zodat u later kinderen goed kunt begeleiden in het proces van het maken van de folder.

In het handelingsplan worden de kinderen stapsgewijs geholpen bij het maken van de folder. Dit handelingsplan is voor kinderen geschreven en verdere instructie van u is dan ook niet direct noodzakelijk.

Handig is het om van tevoren boeken klaar te hebben liggen over stotteren voor de kinderen, zodat zij deze bij de hand hebben.

De kinderen werken in tweetallen of alleen. Wanneer kinderen ergens niet uitkomen kunt u ze hier in begeleiden.

Op de site staan verschillende bronnen die de kinderen kunnen gebruiken, ook als leerkracht kunt u deze bronnen raadplegen.

Beoordelen van de folder gebeurt in eerste instantie door de kinderen. Deze beoordeling wordt bij u als leerkracht ingeleverd. U geeft zelf ook een beoordeling en op het moment kunt u de beoordeling van de kinderen erbij pakken. Voor de kinderen is dit een leermoment, omdat kinderen nu kunnen meten of hun visie op hun folder correct is en u kunt ook kijken of het overeenkomt.

C) Suggesties en praktijkvoorbeelden voor het vervolg

Deze WebQuest is geschikt voor kinderen in de groepen vijf tot en met acht, u kunt de folder digitaal laten maken. Lukt dit niet, dan kunt u als leerkracht beslissen om de folder op papier te laten maken.

Wij willen u een paar suggesties doen voor het vervolg op deze WebQuest.

  • Maak een themahoek rondom het thema stotteren. U kunt hier de zelfgemaakte folders bijleggen, maar ook andere materialen.
  • Kies de beste folder uit, samen met de kinderen. Dit gebeurt naar aanleiding van het beoordelingsformulier. Deze folder kan in een folderrek op school gelegd worden, zodat ook kinderen uit andere klassen ze in kunnen kijken.
  • Geef de kinderen de folders mee naar huis en laat ze daar beoordelen door bijvoorbeeld ouders. Kinderen kunnen hierna (eventueel) hun folders aanpassen.
  • Nodig een (oud)stotteraar uit en laat deze dingen vertellen over stotteren. Als klas kun je laten weten dat jullie een folder gemaakt hebben en er eentje laten bekijken.

D) Tot slot

De WebQuest is gemaakt door:

  • Tirza Benschop
  • Mirjam Vinke
  • Miranda van Stempvoort
  • Marieke de Vries