Informatie voor
de Leerkracht
Waarom een WebQuest over stotteren? Kinderen
die stotteren op de basisschool voelen zich vaak erg ongemakkelijk
hierover. Ze kunnen zich buitengesloten gaan voelen en onzeker.
Afhankelijk van het pedagogisch klimaat in de klas, zou de leerling
gepest kunnen worden. Door kinderen meer informatie te geven over
stotteren, zullen ze de stotteraars beter begrijpen en zal het
klimaat rondom stotteren veranderen. Vaak weten ook volwassen
mensen niet wat te doen als iemand stottert. Krijgen ze hier op
de basisschool al kennis over, dan zullen ze dit in hun toekomst
ook kunnen toepassen. Zo kunnen kinderen en volwassen een goede
houding aannemen tegenover iemand die stottert.
A) Algemeen
Samenvatting
Op deze WebQuest laten we de kinderen van
groep 5 tot en met 8 informatie zoeken over stotteren. Dit doen
we aan de hand van vragen die de kinderen moeten beantwoorden.
We laten de kinderen een folder maken over stotteren, met als
doelgroep kinderen van groep 5 tot en met 8. Als de folder klaar
is wordt deze beoordeeld aan de hand van een beoordelingsformulier".
Diversen
Vakgebied: Wereldoriëntatie
en Taal - omgevingsonderwijs
Doelgroep: de WebQuest is
geschikt voor kinderen van groep 5 t/m 8
Leerdoel 1: de kinderen
kunnen vertellen wat stotteren inhoudt en welke plek dit heeft
binnen het onderwijs.
Leerdoel 2: de kinderen
ervaren hoe een folder in elkaar zit en maken er zelf één
Leerdoel 3: de kinderen
oefenen met het verweven en verwerken van informatie voor een
folder
Type WebQuest: kortlopend
Tijdsduur: ongeveer 3 lessen (afhankelijk van de groep)
Aandachtspunten beoordeling WebQuest:
De folders worden inhoudelijk en uiterlijk
beoordeeld op :
- Informatie
- Feitjes
- Schoolinformatie
- Spelling
- Doelgroep
- Plaatjes
- Kopjes
- Voorkant
- Volgorde
Voor een uitgebreider beoordelingsformulier zie beoordeling.
Het is de bedoeling dat u dit beoordelingsformulier uitprint voor
de kinderen.
Benodigde materialen
- Computer
- Printer
- A4 papier
- Boeken/folders
- Beoordelingsformulier
B) Toelichting WebQuest-onderdelen
Wij adviseren u als leerkracht zelf eerst de WebQuest helemaal
bekijkt en dat u de vragen eventueel zelf beantwoord, zodat u
later kinderen goed kunt begeleiden in het proces van het maken
van de folder.
In het handelingsplan worden de
kinderen stapsgewijs geholpen bij het maken van de folder. Dit
handelingsplan is voor kinderen geschreven en verdere instructie
van u is dan ook niet direct noodzakelijk.
Handig is het om van tevoren boeken klaar te hebben liggen over
stotteren voor de kinderen, zodat zij deze bij de hand hebben.
De kinderen werken in tweetallen of alleen. Wanneer kinderen
ergens niet uitkomen kunt u ze hier in begeleiden.
Op de site staan verschillende bronnen die de kinderen kunnen
gebruiken, ook als leerkracht kunt u deze bronnen raadplegen.
Beoordelen van de folder gebeurt in eerste instantie door de
kinderen. Deze beoordeling wordt bij u als leerkracht ingeleverd.
U geeft zelf ook een beoordeling en op het moment kunt u de beoordeling
van de kinderen erbij pakken. Voor de kinderen is dit een leermoment,
omdat kinderen nu kunnen meten of hun visie op hun folder correct
is en u kunt ook kijken of het overeenkomt.
C) Suggesties en praktijkvoorbeelden
voor het vervolg
Deze WebQuest is geschikt voor kinderen in de groepen vijf tot
en met acht, u kunt de folder digitaal laten maken. Lukt dit niet,
dan kunt u als leerkracht beslissen om de folder op papier te
laten maken.
Wij willen u een paar suggesties doen voor het vervolg op deze
WebQuest.
- Maak een themahoek rondom het thema stotteren. U kunt hier
de zelfgemaakte folders bijleggen, maar ook andere materialen.
- Kies de beste folder uit, samen met de kinderen. Dit gebeurt
naar aanleiding van het beoordelingsformulier. Deze folder kan
in een folderrek op school gelegd worden, zodat ook kinderen
uit andere klassen ze in kunnen kijken.
- Geef de kinderen de folders mee naar huis en laat ze daar
beoordelen door bijvoorbeeld ouders. Kinderen kunnen hierna
(eventueel) hun folders aanpassen.
- Nodig een (oud)stotteraar uit en laat deze dingen vertellen
over stotteren. Als klas kun je laten weten dat jullie een folder
gemaakt hebben en er eentje laten bekijken.
D) Tot slot
De WebQuest is gemaakt door:
- Tirza Benschop
- Mirjam Vinke
- Miranda van Stempvoort
- Marieke de Vries
|