Leerkracht
A) Algemeen
Samenvatting
Bij deze webQuest leren de kinderen een pagina van een krant te maken, ook leren ze hoe een echte krant in elkaar wordt gezet. Het is de bedoeling dat de kinderen twee aan twee aan het werk gaan.
Diversen
Vakgebied: Wereldoriëntatie en Taal - omgevingsonderwijs
Doelgroep: groep 7 en 8
Leerdoel 1: De kinderen leren d.m.v. het maken van een verslag over hoe een krant ontstaat.
Leerdoel 2: De kinderen ontwikkelen hun samenwerkingsvermogen.
Leerdoel 3: De kinderen leren zelf belangrijke informatie van een website af te halen en hier een artikel van te maken.
Type WebQuest: kortlopend (2,5 tot 3 uur)
Aandachtspunten beoordeling WebQuest:
- inhoud van de artikelen
- pakkende koppen
- lay-out
- schrijfstijl
Benodigde materialen
- lijm
- schaar
- 1 vel A3 papier per tweetal
- voorbeeld kranten
Verder zijn computers met internetaansluiting en printeraansluiting van essentieel belang.
B) Toelichting WebQuest-onderdelen
Voorbereiding op het werken met de webQuest:
Instructie voor de leerlingen
Het lijkt ons een goed idee om eerst te kijken wat de kinderen al weten van de krant. Hebben ze een idee van hoe de krant wordt gemaakt? Met wie werken de kinderen het best samen en hoe weet je of een bepaald artikel van een site bruikbaar is voor jouw artikel?
Lees een artikel voor en laat de kinderen een pakkende kop bedenken.
Geef hier een soort leergesprek over. Vraag de kinderen welke sites ze zelf wel eens bezoeken en laat ze na denken over welk van deze sites ze kunnen gebruiken voor hun WebQuest.
Inhoudelijke suggesties bij de verschillende onderdelen
De kinderen zijn voornamelijk zelfstandig aan het werk. We zullen per stap een aantal suggesties geven over wat te doen als de kinderen hier vast lopen.
stap 1: Laat de kinderen nadenken over welke namen er al zijn.
stap 2: Laat de kinderen de voorbeeld kranten doorspitten en ideeën op doen.
stap 3: Plak een krant op het bord en bespreek de lay-out.
stap 4: Lees nogmaals een artikel voor en bespreek samen met het vastgelopen tweetal een pakkende kop.
Let erop dat de kinderen het bestaande artikel niet letterlijk kopiëren.
stap 5: Verwijs de kinderen naar www.google.nl en laat ze zien dat ze onder 'afbeeldingen' kunnen zoeken.
stap 6: spreekt voor zich.
stap 7: Laat de kinderen het beoordelingsformulier zien, zodat ze zien aan welke eisen ze moeten voldoen.
stap 8: Zijn kinderen niet op tijd klaar? Laat deze kinderen inleveren wat ze tot dan toe hebben.
Inlevereisen / verslaglegging
De leerlingen krijgen 2,5 tot 3 uur de tijd voor het maken van deze opdracht. Als deze tijd is afgelopen leveren de kinderen in wat ze tot dan toe hebben gemaakt. Mocht dit te weinig zijn om een goede beoordeling te geven, laat dan de kinderen langer doorwerken.
Groepssamenstelling / coöperatief leren
De kinderen werken in tweetallen. Dit maatje kiezen ze zelf.
Het is de bedoeling dat ze onderling afspraken maken en er zelf voor zorgen dat de taken goed verdeeld zijn.
Wijze van begeleiden, motiveren
De leerkracht blijft na de inleiding op de achtergrond. Het is daarom van belang dat de kinderen worden gemotiveerd tijdens de inleiding.
Wel geeft hij/zij tips en loopt rond.
C) Suggesties en praktijkvoorbeelden
voor het vervolg
Een logisch vervolg op deze Webquest zou een opdracht kunnen zijn als een spreekbeurt houden over een bepaalde krant. Het bezoeken van een drukkerij. Het praten over het lopen van een krantenwijk. En dergelijke.
Praktijkvoorbeelden:
In elke streek of dorp is er wel een regionale krant te vinden die voor het maken van deze WebQuest van toepassing kan zijn. De bouw van een nieuw zwembad in de buurt kan een goede motivatie zijn voor de kinderen om bijvoorbeeld een flyer te maken over de komst van het nieuwe zwembad. Het maken van een artikel voor de komst van het nieuwe zwembad enz.
D) Tot slot
De webquest is gemaakt door:
|