Leerkracht

A) Algemeen

Samenvatting
In deze WebQuest maken de leerlingen kennis met Willem Marinus Dudok. Dudok is vooral in het gooi een bekende architect, maar ook daarbuiten heeft hij vele gebouwen en vooral scholen ontworpen. De leerlingen verzamelen aan de hand van de opdrachten informatie over en de leerlingen ontwerpen aan de hand van deze WebQuest zelf een Dudok gebouw/school.

Diversen

Vakgebied: Geschiedenis en Aardrijkskunde-omgevingsonderwijs

Doelgroep: 6,7 en 8

Leerdoel 1: kennis maken met architecteur

Leerdoel 2: Herkennen van Dudok gebouwen/scholen

Leerdoel 3: Waarderen van kunst

Type WebQuest: kortlopend (2-3 uur)

Aandachtspunten beoordeling WebQuest:
Opdracht scholen en jaartallen: Hier wordt gekeken naar het aantal fouten gemaakt op het werkblad.
Ontwerp/teken je eigen school: Hier wordt vooral gelet op het feit of de leerlingen met het ontwerpen rekening hebben gehouden met de gestelde eisen. Laten ze duidelijk zien dat het een Dudok gebouw is?
Opdracht beschouwing: De leerlingen bekijken de plaatjes van gebouwen die Dudok heeft gemaakt. Het is de bedoeling dat de leerlingen hun mening geven over het Dudok gebouw. Wat vinden ze ervan? Ook moeten ze kenmerken van het Dudok gebouw kunnen vertellen. Waarom is dit nou een typisch Dudok gebouw.

Benodigde materialen

  • Computer met internet aansluiting
  • Planning voor de kinderen
  • Het computerprogramma: Paint / Papier en potlood

B) Toelichting WebQuest-onderdelen
Als eerste moet je een planning uit delen aan de kinderen, zodat ze met het coöperatief leren weten waar ze aan toe zijn, wat al af is en wat nog niet. Klik hier voor de planning.
Enkele tips ter voorbereiding

  • Bij de instructie is het leuk als je eventueel enkele plaatjes hebt van Dudok gebouwen. Mocht er in de buurt een Dudok gebouw staan, dan is het natuurlijk leuk om dat ter introductie te bezoeken
  • Bij de opdrachten staat vermeld, waar de opdrachten aan moet voldoen. Je kunt hier bij de inlevereisen rekening mee houden. Ook kun je de punten gebruiken die bij de beoordeling staan vermeld.
  • Het uitvoeren van de WebQuest kan individueel, maar ook in groepjes.
  • Vooral met de ontwerpopdracht is het handig als leerlingen in groepjes zitten. Met het samenstellen van de groepjes moet je er wel rekening mee houden dat de ontwerp opdracht, indien mogelijk, op de computer uitgevoerd moet worden. Het is hierbij handig als je iemand die goed met het programma Paint kan werken met iemand koppelt die daar niet zo goed in is.

C) Suggesties en praktijkvoorbeelden voor het vervolg
Mocht er ergens in de buurt een gebouw/school staan, die ontworpen is door Dudok, dan is het natuurlijk erg leuk en motiverend om een school of gebouw te bezoeken.

Misschien kun je bij een openbaar gebouw, zoals een raadhuis zelfs een rondleiding organiseren. Het doel is dat de leerlingen zien, hoe het gebouw er in het echt uit ziet. Ze kunnen zelf op ontdekkingstocht om te kijken of ze de stijl van Dudok herkennen.
Ook kun je een bezoekje brengen aan het museum.

Zelf wilden we graag naar het raadhuis, omdat daar ontzettend veel te zien is.

Rondleiding Raadhuis Dudok:
Museum Hilversum organiseert elke zondagmiddag een rondleiding door het Hilversumse raadhuis van de beroemde architect Willem Marinus Dudok. Met deze rondleiding komt u in de meest bijzondere ruimten van dit monument: de raadzaal, de burgerzaal en de trouwkamer. Bij mooi weer kunt u ook de meer dan 40 meter hoge toren beklimmen.

Dudok heeft niet alleen het gebouw ontworpen, maar hij heeft zich ook uitgebreid beziggehouden met het interieur van het raadhuis: de meubels, de stoffen, de kleuren, de indeling van de kamers. Hij ontwierp zelfs details als de lichtknopjes en de hamer van de burgemeester.

Wanneer: vrijdag en zondag om 13.30 uur
zie: http://www.museumhilversum.nl/rondleidingen/
Het doel is het nadere kennismaken met het werk van Dudok en natuurlijk ook kennismaken met een museum.

D) Praktijkvoorbeelden
Persoonlijk hebben wij de opdrachten niet aangepast. Dit was niet nodig, want 2 van de 4 studenten geven les op een school, die ontworpen is door Dudok. Bovendien kun je de WebQuest ook heel goed gebruiken als je niet op een school les geeft, die door Dudok is ontworpen. Het zijn namelijk vrij algemen opdrachten. Ook staat het hele Gooi vol met Dudok gebouwen en is een uitstapje dus vrij makkelijk te realiseren.

E) Praktijkvoorbeelden
Deze WebQuest is gemaakt door tTweedejaars studenten aan de Marnix-academie te Utrecht.