Inleiding
Opdracht

Bronnen
Beoordeling
Afsluiting

Leerkracht

bron: http://www.defunhuispagina.com/Handelingen

Stap 1: Maak de windwijzer

Je begint met het maken van de windwijzer. Door de onderstaande link te klikken wordt precies uitgelegd hoe je dit meetinstrument kunt maken en welke materialen je ervoor nodig hebt.

Stap 2: Verzamel informatie over de wind

Wat is wind en wat betekent nu precies windkracht 4 of 12. Via onderstaande links kom je te weten wat dit precies inhoudt. Het geleerde kun je later gebruiken bij het analyseren van de weerkaarten (stap 3). Maak een korte samenvatting in het werkblad (werkblad.doc)

 

Stap 3: Verzamel windvoorspellingen

Kijk elke dag even op het journaal of op een weerwebsite hoe sterk de windkracht is en uit welke richting (o.a. noord, oost) de wind komt. Schrijf de voorspelling op in je logboek. Maak voor de voorspellingen gebruik van de volgende bronnen:

De weersvoorspellingen (let op de wind):

Huidige windsituatie in Nederland:

 

Stap 4: Onderzoek de meetrichting met je windwijzer

Bekijk elke dag je windwijzer en bepaal uit welke richting de wind komt.

 

Stap 5: Maak een weerlogboek

Noteer alle gegevens die je hebt verzameld in je windlogboek. Gebruik de weerkaarten om vast te stellen wat de windkracht is. Schrijf ook dit op in je logboek. Na drie weken heb je dan een mooi overzicht van de wind situatie bij jou thuis op school. Het mooie is dat je alles hebt gemeten met je zelfgemaakte windwijzer.

 

Stap 6: Presenteer je bevindingen

Na drie weken kun je je onderzoek afsluiten. Maak een muurkrant waarin je jouw onderzoeksresultaten presenteert. Je kunt ook een presentatie maken waarin je de kinderen in je klas laat zien wat je hebt ontdekt.

 

 

 

 

 

Windroos (bron: http://home.hetnet.nl/~last/media/productie/windroos/mm_windroos_2.gif)

 

 

 

 

 

bron: animatedgifs.nl

 

 

 

 

 

 

Het weer (bron: www.leejoo.nl/lanimaties)

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Resultaten presenteren