Inleiding
Opdracht
Handelingen
Bronnen
Beoordeling
Afsluiting

bron: http://www.defunhuispagina.com/Ondersteunde info voor de leerkracht

 

 

Samenvatting

In deze Weer WebQuest gaan de leerlingen gedurende drie weken een windexperiment uitvoeren. Met behulp van een zelfgemaakte windwijzer meten ze uit welke richting de wind komt. Via de bronnen van de WebQuest (o.a. krant, internet, teletekst) bekijken ze wat de windkracht is.

 
Diversen

Vakgebied

Wereldoriëntatie, Taal en Techniek

Leerdoel 1:

Leerlingen leren hoe ze een windwijzer kunnen maken

Leerdoel 2: Leerlingen leren hoe ze met een zelfgemaakte windwijzer metingen kunnen verrichten.

Leerdoel 3:

Leerlingen leren een logboek aan te leggen.

Leerdoel 4:

Leerlingen leren conclusies te trekken o.b.v. voorspellingen en gemeten.

Leerdoel 5: Leerlingen doen ervaring op met het presenteren van onderzoeksresultaten aan belangstellenden (o.a. klasgenoten).
 

Type WebQuest:

Langlopende WebQuest

Tijdsduur:

Dagelijkse meetactiviteit (10 min), kan eventueel door meerdere leerlingen worden uitgevoerd.

Maken van de windwijzer (2 uur)

Verwerking van de meetresultaten (2 uur).

Voorbereiding en uitvoer presentatie (2 uur).

 

Aandachtspunten beoordeling WebQuest
 
 
Benodigde materialen
  1. Computer met internet.
  2. Pen en papier.
  3. Materialen voor de windwijzer (zie maak een windwijzer.doc)
  4. windlogboek
  5. Muurkrant (Papier (A3-formaat), stiften, potloden, pen, etc).

 

Tips WebQuest-onderdelen
 

Materialen:
Om de continuïteit te bevorderen is het aan te raden vooraf aan de WebQuest activiteit de benodigde materialen klaar te leggen.

Weersvoorspelling:
Het is wellicht verstandig om vooraf aan de WebQuest met de kinderen gezamenlijk een weersvoorspelling te bespreken (o.a. teletekst weer of krantenbericht).

Weerlogboek:
Het aanleggen van een logboek kan voor (sommige) leerlingen vrij complex zijn. Zeker als ze hun gegevens in het Excel-weerlogboek moeten invullen.

Muurkrant:
Als kinderen niet eerder een muurkrant hebben gemaakt, is het wellicht een idee om er zelf één te maken, die als voorbeeld kan worden gebruikt.

 
Alternatieve (verwerkings)opdrachten

Hieronder volgen enkele alternatieve werkvormen/activiteiten die aan deze WebQuest zouden kunnen worden gekoppeld:

  1. Leerlingen alternatieve informatie laten bestuderen. Dit kan via: Weer of Het wonderlijke weer
  2. Projectweek over het weer.
  3. Bezoek aan een lokale weerman of -vrouw.
  4. Meteonet (Achtergrond )
  5. WebQuest over neerslag
 
Tot slot

Voor vragen en/of reacties stuur een naar de webmaster.

Zie voor meer WebQuests: www.webquests.nl