Geschiedenis van de achternaam
 

Leerkracht

A) Algemeen
We hebben deze website gemaakt om de kinderen zelf onderzoek te laten doen. Waar komt hun naam vandaan? wat zijn familiewapens? Dit onderwerp sluit aan op de belevingswereld van het kind. Het wordt daardoor aantrekkelijker om deze site te bekijken voor de kinderen.

Titel: Geschiedenis van de achternaam
Onderwerp: Achternamen, familiewapens, geschiedenis
Vakgebied: Geschiedenis
Schooltype Basisonderwijs
Bestemd voor de: Bovenbouw
Uitgevoerd: In groepjes van vier

Tijd investering voor leerlingen

  • Voorbereiding: 30 min doorlezen webquest plus overleg!
  • Uitvoering: 45 à 60 min. opdrachten maken.
  • Nabespreking: 30 min. kleine presentatie per groep.

Opbrengst

  • Getypt verslag over familienaam.
  • Ontwerp familiewapen
  • Familiewapen
  • Korte presentatie

Leerpunten

  • Herkomst van achternamen
  • Betekenis achternamen
  • Ontstaan familiewapen
  • Betekenis familiewapen
  • Samenwerken

Wijze van begeleiden

  • Begeleidende, motiverende en stimulerende rol.

Aandachtspunten beoordeling WebQuest

  • Op volledigheid, netheid, ontwerp, originaliteit en spelling.

Benodigde materialen

  • kleurpotloden, viltstift, krijt of verf nodig.

Extra materialen

  • Internet pagina's
  • Bibliotheek/ geschiedenis boeken
  • Knutselmaterialen
     

B) Toelichting WebQuest-onderdelen

Tips

  • Gebruik deze webquest voor drie lessen.
  • les 1. Inleiding, voorbereiding.
  • les 2. verslag achternamen/ uitvoering.
  • les 3. Familiewapen uitwerken.

C) Suggesties voor het vervolg

Extra lessen, omgevingsonderwijs

  • Laat de kinderen thuis naar hun eigen familie onderzoek doen. Denk dan aan het tot stand komen van de eigen achternaam. Misschien hebben sommige kinderen wel een eigen familie wapen. Laat ze hier een verslag over schrijven met verwijzingen naar hun eigen geschiedenis.
  • Laat de kinderen onderzoek doen in hun eigen buurt. Denk dan aan straatnamen. Dit kan je ook klassikaal doen, neem de kinderen mee de straat op. Waar staat de school? In een schilderswijk (denk aan Pieter de Hoog) In een prinsen buurt? (Bernardt Singel) En ga dan met de kinderen kijken waar die namen vandaan komen. Als leerkracht weet je bijvoorbeeld wel waar de namen vandaan komen maar de kinderen misschien nog niet. Dit kan je ook met je eigen school naam doen.

D) Praktijkvoorbeelden

In de omgeving van onze school hebben we namen opgezocht van straten, de school en achternamen. Daar hebben we een onderzoek naar gedaan d.m.v. de computers. De kinderen hebben daarna een verslag van deze opdracht gemaakt.

D) Tot slot

Deze WebQuest is ontwikkeld door Bernadette de Leeuw en Ilse van der Spoel, studenten van de Marnix Academie te Utrecht.