Leerkracht

Voor de leerkracht

vakken: aardrijkskunde, geschiedenis, begrijpend lezen, ict
doelen: de leerlingen ontdekken meer over de achtergrond van hun eigen buurt en straat de leerlingen weten waar straatnamen vandaan komen de leerlingen leren op de computer te werken met zoekmachines, met namen: www.wikipedia.nl en www.davindi.nl de leerlingen leren hun bevindingen te verwoorden
materialen: per drietal één computer, pen en papier.

Opzet

De les is in te delen in 4 delen. U kunt de drie vooronderzoek en het schrijven van het artikel ieder op een apart dag(deel) laten plaatsvinden. Reken op minimaal 1 uur per onderdeel.
U kunt de les beginnen met de vraag wie de straatnaam waar de school aan staat kan verklaren. U heeft zelf al opgezocht wat het antwoord is en kunt hier dus de nodige informatie over geven.
U zegt dat ze zelf ook gaan uitzoeken waar hun straatnaam vandaan komt. Hiervoor gebruiken ze een computer. Op de computer maken ze een verslag van hun bevindingen die ze met de zoekmachines opgezocht hebben. Zeg duidelijk dat ze de voorgeschreven zoekmachines moeten gebruiken (www.wikipedia.nl, www.davindi.nl) en pas als laatste redmiddel www.google.nl. Dit omdat op deze site zoveel informatie staat dat kinderen snel de weg kwijt kunnen raken.
Vertel de leerlingen wat ze uiteindelijk als eindresultaat moeten inleveren. Namelijk een verslag dat er overzichtelijk uit ziet door het gebruik van kopjes/onderwerpen. Vertel ook kort waar op gelet wordt bij het beoordelen (zie de beoordeling )
Als de kinderen weinig met computers gewerkt hebben legt u nog kort uit hoe je ook alweer moet plakken en knippen en opslaan, of u zorgt er voor dat bij elk groepje een behendige computergebruiker zit. De leerlingen kunnen hierbij ook elkaar helpen.
Vertel waar ze de opdracht kunnen vinden, namelijk onze site. Daarna verdeeld u de klas in drietallen (of maken de kinderen zelf drietallen), waarbij het raadzaam is kinderen die in de zelfde straat wonen niet in dezelfde groep in te delen. Wens de kinderen succes en iedereen kan aan de slag

Tijdens de les

U loopt rond en waar nodig kunt u helpen. Probeer echter zo min mogelijk te helpen. Onbekende begrippen kunnen de leerlingen bijvoorbeeld heel goed zelf op de computer opzoeken. Eventueel kunt u de leerlingen ook een woordenboek laten gebruiken als ze er op de computer niet uit komen. Laat de kinderen zoveel mogelijk met elkaar overleggen hoe ze tot een oplossing kunnen komen.
Bij problemen met de zoekmachines kunt u ze wijzen op het kopje "bronnen" waar een heldere uitleg beschreven staat.

Evaluatie

Aan het eind van de lessenserie beoordeelt u alle verslagen. U kunt de leerlingen elkaar de bevindingen laten presenteren. Het kan motiverend en boeiend werken om alle verslagen bij elkaar te voegen tot een soort wijkkrant. Hierin staan dan de verschillende achtergronden van straten beschreven, wijkinformatie en krantenartikels. Om het geheel er nog mooier uit te laten zien kunt u de leerlingen zelf een inleiding, afsluiting en informatie over belangrijke gebouwen uit de wijk laten typen. Belangrijk is dat de leerlingen meer te weten zijn gekomen over de wijk waar zij in wonen.

Suggesties voor straatnamen

Mochten kinderen geen straatnaam hebben, of een naam waar eigenlijk niks over te vertellen valt. Dan hebben wij een aantal suggesties:

  • Mozartlaan
  • Het van Basten plantsoen
  • Nobellaan
  • Atjehstraat
  • Frans Halsstraat
  • Geuzenlaan
  • Strawinskylaan
  • Strombolibaan
  • Rembrandtkade
  • Rubensstraat
  • Vermeerstraat
  • Gasthuislaan
  • Bierbrouwersplein
  • Huzarenlaan
  • Blekersingel
  • Dahliastraat
  • Schelttussingel
  • Flierbeeksingel
  • Bieshaarlaan
  • Moorsterweg
  • Richelleweg
  • Bisschopsweg
  • Paasbosweg
  • Eendrachtsstraat
  • Daltonstraat
  • Kapelweg
  • Bachweg
  • Nassaulaan

Omgevingsonderwijs

Daan’s stageschool & omgeving

De inrichting

Schothorst is een relatief nieuwe wijk, het is nog geen 25 jaar oud. Dat kan je ook zien aan de huizen die er staat. Deze zijn modern vormgegeven. Schothorst ligt buiten het stadscentrum, het is dan ook een echte woonwijk. Afgezien van het winkelcentrum en een sporthal zijn er geen andere faciliteiten. Er zijn dan ook geen standbeelden of iets dergelijks te vinden.In die tijd dat de wijk werd gebouwd was het de trend om huizen af te wisselen met groen. Dat vind je er veel. Echter in beperkte mate. Je vindt veel smalle perkjes en kleine stukken gras. Het wordt voornamelijk onderhouden door de gemeente. Er is echter één stuk wat door de bewoners zelf wordt onderhouden. Dat is het trapveldje achter de sporthal die door de bewoners zelf is aangevraagd.

Toepassing webquest

Ik denk dat onze webquest erg goed van toepassing kan zijn in deze wijk. Kijk maar eens naar de map, straten als Overtoom, Nijenrode en Overnes zijn straten waar je niet snel de betekenis van weet. Aangezien in de wijk Schothorst vele straten zo heten, zullen de kinderen hier veel plezier aan beleven. Zo raken ze gemotiveerd voor deze opdracht, wanneer je je eigen straatsnaam gaat onderzoeken en verklaren.
 
Ontwikkeld door: Daan van Weerd, Remco Top en Hans Boschloo