Vingerafdrukken

 

 
Opdracht
Opdracht
Opdracht
Opdracht
Beoordeling
Afsluiting

 

Leerkracht

 

Leerkracht

Inleiding
Deze pagina is bedoeld voor de leerkracht. Leerkrachten kunnen hier de benodigde informatie vinden over de WebQuest Vingerafdrukken.

Deze WebQuest gaat over vingerafdrukken en is bedoeld voor leerlingen van groep 6. De leerlingen krijgen op verschillende wijze informatie over vingerafdrukken zowel door te lezen als door een doe-opdracht.

Leerdoelen
De leerdoelen die centraal staan in onze WebQuest zijn:

  • Hoofdleerdoel:
    • De leerlingen kunnen op een actieve manier bezig zijn met het gekozen onderwerp “politie/vingerafdrukken” en kunnen zelfstandig met behulp van de webquest genoeg informatie verzamelen om daarna een gestelde opdracht over het onderwerp oplossen te kunnen. Verder kunnen de leerlingen met behulp van een beoordelingsschema hun zelfevaluatie maken.
  • Subleerdoelen:
    • 1. De leerlingen kunnen op een actieve manier bezig zijn met de webquest over het onderwerp vingerafdrukken.
    • 2. De leerlingen kunnen zelfstandig met behulp van de webquest informatie verzamelen.
    • 3. De leerlingen kunnen een vragenlijst over vingerafdrukken invullen, met behulp van de bronnen op de WebQuest.
    • 4. De leerlingen kunnen met behulp van gevonden informatie een eigen politieprofiel maken.
    • 5. De leerlingen kunnen met behulp van een beoordelingsschema een zelfevaluatie maken.

Opzet van de WebQuest
De Webquest bestaat voor de leerlingen uit een zestal punten. Hieronder wordt kort weergegeven wat de leerling per punt moeten doen. En eventuele tips bij deze fase gegeven.

  • Inleiding
    Aan de hand van een filmpje wordt het onderwerp vingerafdrukken geïntroduceerd bij de leerlingen.
    Tip : Let op dat de leerlingen begrijpen hoe ze verder moeten gaan naar de volgende fase(gebruik van de knop verder, rechts onder in beeld)
  • Opdracht
    De opdrachten die de leerlingen gaan maken bij handelingen worden kort ingeleid.
  • Handelingen
    Deze fase bestaat uit een drietal opdrachten. Bij de eerste opdracht gaan de leerlingen aan de hand van gegeven bronnen vragen beantwoorden over vingerafdrukken. De antwoorden kunnen ingevuld worden op het werkblad. Klik hier om het werkblad te downloaden en te printen.
    Tip : Let op dat de leerlingen niet alle tekst van de bronnen lezen, maar naar kopjes zoeken die met vingerafdrukken te maken hebben.
    Bij de tweede opdracht gaan de leerlingen een politieprofiel maken. Hiervoor hebben we al een blad gemaakt die de leerlingen kunnen invullen. Klik hier om het politieprofiel te downloaden en te printen. Op dit profiel kunnen de leerlingen hun gegevens invullen, hun vingerafdrukken opzetten en zichzelf tekenen.
    Tip : Let op dat de leerlingen de inkt goed van hun vingers halen na het maken van de vingerafdrukken!!
    Bij de derde opdracht gaan de leerlingen bekijken welk soort vingerafdruk ze hebben.
  • Bronnen
    Hier staan de bronnen die de leerlingen bij het maken van de handelingen moeten gebruiken
  • Beoordeling
    Hier kunnen de leerlingen aan de hand van een beoordelingsschema hun eigen werk evalueren.
  • Afsluiting
    Een korte samenvatting van wat de leerlingen hebben gedaan, met daarnaast nog een link naar de site voor nog meer WebQuests.

Materialen
Om de WebQuest goed af te ronden, hebben de leerlingen een aantal dingen nodig:

• Per leerling of tweetal een computer met een Internetaansluiting.
• De werkbladen(deze staan hierboven bij handelingen).
• Schrijfmaterialen; pen
• Een stempelkussen

Tips voor de leerkracht

  • Het is aan te bevelen dat de leerkracht de WebQuest eerst zelf maakt.
  • Het is aan te bevelen dat de leerkracht kort en bondig uitleg geeft over hoe een WebQuest in elkaar zit en wat de bedoeling ervan is.
  • De werkbladen en het politieprofiel kunnen van te voren worden uitgeprint en gekopieerd.
  • Al het materiaal dat de leerlingen nodig hebben, wordt van te voren klaar gelegd.
  • Kijk regelmatig hoe ver de leerlingen zijn en help ze eventueel. Let ook op dat de leerlingen niet alle bronnen gaan lezen, maar zoeken naar gerelateerde kopjes.
  • Om de leerlingen bekend te laten maken met een webquest kan de leerkracht gebruik maken van de volgende site: www.webquests.nl. In het zoeksysteem staan heel veel voorbeelden van verschillende webquests waarmee de leerlingen kunnen leren werken.
  • .

Alternatieve opdrachten
In plaats van dat de leerlingen zichzelf tekenen, kunnen ze ook een foto op het politieprofiel plakken.

Even voorstellen
Deze WebQuest is gemaakt door Mark Hobers, Ricci Hessling en Eline Eilers. Wij zijn eerstejaars studenten aan de Universiteit Twente, opleiding Educational Design, Management & Media.