ALGEMEEN

Samenvatting
In deze webquest gaan de leerlingen een fictieve reis maken naar Suriname, waarna zij een verslag schrijven over een bepaald aspect van Suriname. De webquest start met een pakkende inleiding in de vorm van een openstaande vacature. Hierin is men op zoek naar een schrijfteam wat een verslag wil schrijven van een bezoek aan Suriname. Vervolgens worden de leerlingen in stappen door de webquest begeleid, bij ‘handelingen’ vinden ze precies wat ze moeten doen. Voor de reis moeten de leerlingen zich goed voorbereiden. Eerst moeten ze een toelatingstoets doen, deze bevat vooral algemene en topografische kennis. Het is de bedoeling dat de leerlingen de aangegeven bronnen goed bestuderen zodat ze de antwoorden op de toets goed kunnen geven. Als reiziger dienen zij ook een aantal basiszinnen van de Surinaamse taal te kennen, en de leerlingen zullen vijf gegeven zinnen met elkaar moeten oefenen. Voor het reisverslag kiezen de leerlingen vervolgens een bepaald aspect binnen Suriname. Ze hebben hierbij keuze uit ‘slavernij en kolonisatie’, ‘natuur en milieu’ of ‘bestuur en politiek’. Als het verslag klaar is, kunnen zij het aan de hand van een beoordelingsmatrix zelf beoordelen. Ze printen het zelf uit en kunnen het presenteren aan de rest van de klas.

Vakgebied: Wereldoriëntatie: geschiedenis (slavernij en kolonisatie), topografie, politiek en natuur.

Doelgroep : Groep 8

Leerdoel : De leerlingen moeten binnen één dagdeel informatie zoeken in zelfgezochte webbronnen, en deze informatie gebruiken om één reisgidspagina over Suriname te maken . Dit leerdoel is geanalyseerd en opgedeeld in een aantal onderwerpen. Hier vind u een schematische weergave:


(klik om te vergroten)

Type WebQuest : kortlopend

Tijdsduur:

Inleiding/Opdracht lezen: 20 tot 30 min
Handelingen uitvoeren: 40 tot 60 min
Beoordeling: 10 tot 15 min
Afsluiting/presentatie: 15 min of langer,
naar eigen invulling.

Aandachtspunten beoordeling WebQuest
De beoordeling van de WebQuest wordt door de leerlingen zelf worden uitgevoerd. Bij het tabblad 'Beoordeling' kunnen de leerlingen door middel van een matrix bekijken of ze de opdracht voldoende uitgevoerd hebben. Het eindproduct van deze WebQuest wordt op basis van de volgende criteria geëvalueerd:

  • Inhoud van het product / aantal beantwoorde deelvragen
  • Spelling en grammatica
  • Lay-out: lengte en illustratie
  • Samenwerking

Tijdens de klassikale evaluatie kunt u deze punten gebruiken om de leerlingen feedback te geven op hun product.

Benodigde materialen
- Per tweetal: een computer met Internetaansluiting en Word
- Printer (bij voorkeur een kleurenprinter)


TOELICHTING BIJ DE WEBQUEST-ONDERDELEN

  • Instructie voor de leerlingen

De leerlingen kunnen in principe zelf aan de slag met de webquest, dit vereist geen verdere instructie. Tijdens het doorlopen van de webquest neemt u een coachende rol aan. Hierbij kunt u de leerlingen stimuleren door mee te gaan in het verhaal. Maak de leerlingen duidelijk dat ze het verslag in eigen woorden moeten schrijven, alsof ze werkelijk zelf naar Suriname reizen.

  • Inhoudelijke suggesties bij de verschillende onderdelen

Inleiding:
Stimuleer inleving in het verhaal.

Opdracht:
Verduidelijk de opdracht als dit nodig is. Mocht het voor de leerlingen niet duidelijk zijn wat ze moeten doen, verwijs ze dan naar de beoordelingspagina. Hier kunnen ze precies zien wat van ze wordt verwacht.

Handelingen:
Stimuleer dat de leerlingen de stappen chronologisch en gestructureerd opvolgen. Let er ook op dat ze niet te lang bij een handeling blijven hangen; attendeer hen zo nodig op de tijd.

Stap 1: Toelatingstoets
Dit wijst zich vanzelf, in principe zouden de leerlingen binnen drie keer de toets wel moeten kunnen halen. Zijn er na tien minuten nog leerlingen die dit niet gelukt is, adviseer ze dan gewoon verder te gaan met de volgende stap.

Stap 2: Taalcursus
De leerlingen gaan de zinnen hardop met elkaar oefenen. Maak ze er hierbij op attent dat ze de zinnen rustig en op hun plek oefenen. Zorgt deze werkvorm volgens u voor te veel overlast, kies er dan voor de leerlingen op een andere plek te laten oefenen.

Stap 3: Onderwerp kiezen
De leerlingen kiezen zelf een onderwerp, dit doen ze in overleg. Mochten hier problemen ontstaan, laat de leerlingen dit zoveel mogelijk zelf oplossen. Adviseer ze bijvoorbeeld te loten om het onderwerp.

Stap 4: Het verslag
De leerlingen krijgen nu de opdracht om het verslag te schrijven, hiervoor zijn een aantal sturende deelvragen gegeven.

Inleiding
Hierin schrijven de leerlingen een algemene inleiding over Suriname. Ze gebruiken hierbij de geleerde kennis bij de toelatingstoets en verantwoorden hun keuze voor het deelonderwerp.

Kern
In de kern van het verslag kijken de leerlingen onder hun gekozen onderwerp welke vragen zij moeten beantwoorden. Voor elk onderwerp zijn drie bronnen gegeven waar de leerlingen de benodigde informatie kunnen vinden.

Afsluiting
In de afsluiting geven de leerlingen hun eigen mening over het land Suriname. Ook vertellen ze wat ze hebben geleerd op hun reis over het land.

Stap 5: Beoordeling :
De beoordeling voeren de leerlingen zelf uit. Het is belangrijk dat u de leerlingen dit ook daadwerkelijk zelf laat doen. Dit stimuleert hun motivatie en verantwoordelijkheidsgevoel. Let er echter wel op dat de leerlingen de punten realistisch verdelen.

Bronnen:
De bronnen zijn zorgvuldig uitgekozen. Mogen hier echter woorden en zinnen in voorkomen die de leerlingen niet goed begrijpen, stimuleer dan dat leerlingen zelf op zoek gaan naar een oplossing (bijvoorbeeld door het pakken van een woordenboek)

Extra:
Voor leerlingen die al eerder klaar zijn met de webquest zijn staat er een onder ‘Extra’ een film over Suriname. De leerlingen kunnen deze film bekijken en beantwoorden hierbij een aantal vragen over Suriname. Ook kunnen de leerlingen de webquest nogmaals doorlopen, maar hierbij kiezen voor een ander deelonderwerp.

Afsluiting/presentatie:
Als afsluiting geeft u de leerlingen de mogelijkheid om hun verslag in de kring of voor de klas voor de lezen. U geeft een team de beurt en laat ze hun verslag in het geheel voorlezen, zonder ze te onderbreken. Hoe ze de leesbeurt onderling verdelen is wederom hun eigen verantwoordelijkheid. Wanneer ze klaar zijn vraagt u andere leerlingen om een goed en een minder goed punt van het verslag. De leerlingen weten, doordat ze zichzelf hebben beoordeelt, op welke punten ze hierbij moeten letten. Ten slotte geeft u zelf aan wat u wel en niet goed vond. U vraagt de leerlingen pas als laatste naar hun eigen gegeven cijfer. Geef minstens 3 teams een beurt, mocht u meer tijd aan dit onderdeel besteden kan dit ook.

Met de verslagen zou u vervolgens voor de volgende verwerkingen kunnen kiezen:

  • U kunt de leerlingen de verslagen mee naar huis laten nemen.
  • U kunt de verslagen innemen en vervolgens samenbinden als een echte reisgids. U kunt hiervoor gebruik maken van deze voorkant. Deze reisgids kunt u in de klas leggen, of kopiëren voor iedere leerlingen en meegeven naar huis.
  • U kunt de verslagen in de klas of ergens in school ophangen, zodat andere klassen kunnen zien waar de klas mee bezig is geweest.
  • U kunt een of meer verslagen (met toestemming van de schrijvers) in de schoolkrant laten plaatsen, vraag in dit geval ook een leerling om een stukje te schrijven over het maken van een webquest.

Samenwerken
In deze webquest werken de leerlingen in tweetallen. Het is de bedoeling dat ze als tweetal samen zelfstandig aan de webquest werken. Dit houdt in dat ze als tweetal overleggen welke keuzes ze maken en samen het verslag schrijven. Het is belangrijk dat u deze vorm van samenwerken stimuleert. Dit doet u door niet te veel te sturen, laat de leerlingen zelf ontdekken en onderzoeken wat wel en niet werkt. Let er wel op dat de leerlingen rekening houden met elkaar en naar elkaars meningen vragen. Gebeurd dit niet, dan zou u bijvoorbeeld aan het ene kind kunnen vragen: ‘en wat vind je college daarvan?’. Ook tijdens de eindpresentatie evalueert u dit, door de leerlingen naar hun manier van samenwerken te vragen.


TOT BESLUIT

Deze webquest is gemaakt in opdracht van de ‘Ververs Foundation’ in samenwerking met de opleiding Onderwijskunde op de Universiteit Twente. Wij hopen dat u leerlingen er met veel plezier aan hebben gewerkt, en er ook wat van hebben opgestoken.
Voor meer informatie over webquests en voorbeelden kunt u kijken op http://www.webquests.nl/
Voor vragen en opmerkingen kunt u contact opnemen met: