![]() |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
|
|||
Samenvatting |
|||
Het onderwerp van deze WebQuest is de watersnoodramp van 1953. De kinderen schrijven een dagboek over de ramp. Ze moeten zich voorstellen dat zij in 1953 leven. Ze worden stap voor stap begeleid door alle gebeurtenissen rondom de watersnoodramp. Uiteindelijk geeft dit dagboek dus weer wat er allemaal gebeurde in 1953 en het jaar daarna. Het wordt dus niet alleen een leuk document, maar vooral ook een heel leerzaam document. |
|||
|
|||
Diversen |
|||
Vakgebied: |
Geschiedenis voor de bovenbouw en Taal. |
||
Leerdoel 1: |
De kinderen leren over de watersnoodramp en de gevolgen. |
||
Leerdoel 2: |
Ze verkrijgen kennis over de Deltawerken. |
||
Leerdoel 3: |
De kinderen leren door middel van het dagboek hun schrijfdoelen (opbouw tekst, grammatica en spelling en leuk om te lezen) te realiseren. |
||
Leerdoel 4: |
De kinderen leren zich in te leven in een persoon die in een andere tijd leefde. |
||
Type WebQuest: |
Langlopend. |
||
Tijdsduur: |
Een project van een week (alternatieven mogelijk). |
||
Aandachtspunten
beoordeling WebQuest |
|||
De kinderen worden beoordeeld
op het aantal stappen die ze hebben beschreven, op het ontwerp van
het dagboek, op de schrijfstijl en op de spelling. Voor een uitgebreid
beoordelingsschema, kunt kijken onder het kopje ‘beoordeling’.
|
|||
|
|||
Benodigde
materialen |
|||
Voor het uitvoeren van de opdracht op deze WebQuest hebben de kinderen de volgende materialen nodig:
|
|||
Omgevingsonderwijs |
|||
A) Omgevingsonderwijs Uithoorn Doelen les 1:
Doelen les 2:
LES 1 LES 2 B) Omgevingsonderwijs Amstelveen Amstelveen heeft weinig tot niks
vandoen met de watersnood die in 1953 plaats vond. Daarom is het lastig
om omgevingsonderwijs toe te passen op een school in Amstelveen met
dit onderwerp. C) Omgevingsonderwijs Utrecht De lessen die je zou kunnen geven
aan de hand van de webquest die wij gemaakt hebben, hebben betrekking
op de sluizen in het Merwedekanaal. Als vervolg hierop kun je de opgedane informatie laten verwerken in een tweede les. Bijvoorbeeld door het mechanisme van de sluizen na te bouwen. Misschien in de waterbak van de kleuters? Een andere verwerkingsopdracht kan het maken van opdrachten zijn. Dan denk je aan opdrachten als het tekenen van een landkaart van Nederland; hoe zou het eruit zien zonder sluizen. De kinderen moeten dan eerst nagaan waar er allemaal sluizen zijn en welke delen van Nederland te laag zouden liggen. D) Omgevingsonderwijs Wilnis Als ik deze les zou geven aan
mijn leerlingen, dan zou ik eerst met de leerlingen praten over de
Watersnoodramp, zodat ze weten wat het inhoudt en wat de gevolgen
waren van deze ramp. Nu loop ik stage in Wilnis en daar is vorig jaar
de dijk door gebroken, dat is natuulijk wel toevallig. Ik zou de leerlingen
mee nemen naar de plek van de dijk doorbraak zodat ze zien wat er
is gebeurt. Ik zou proberen iemand uit te nodigen die ons iets kan
vertellen over de oorzaak en de gevolgen. Ook zouden we een kijkje
kunnen gaan nemen in de tuin, of in het huis van een persoon die getroffen
is door deze doorbraak (natuurlijk met toestemming) |
|||
|
|||
Tips
voor leerkrachten |
|||
|
|||
Om op een goede manier met de WebQuest te werken, staan hieronder een paar tips.
|
|||
Alternatieve
(verwerkings)opdrachten |
|||
Nadat de kinderen het dagboek hebben geschreven, zijn er nog verschillende mogelijkheden om verder te werken met deze opdracht. Als creatieve opdracht kun je kiezen voor het ontwerpen van een voorkant voor het dagboek. Hierbij kun je een eigen invulling bedenken. Daarnaast is het ook erg
leuk om een buitenopdracht aan deze WebQuest te verbinden. Te denken
valt dan aan het nabouwen van de Deltawerken. De zandbak kan goed
functioneren als bouwgrond. |
|||
Tot
slot |
|||
Deze
WebQuest is ontworpen door Willemijn Piet, Ilse Breddels, Ineke Bunk
en Elin Kotterer. Studenten van de ( Vormgeving: P.J. Blijleven |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |