WILHELMUS

 









Leerkracht

Welkom op de leerkrachtpagina van deze WebQuest.

Samenvatting
In deze WebQuest zullen uw leerlingen kennismaken met het Wilhelmus. Zij zullen wat over de geschiedenis van het volkslied te weten komen en enkele kenmerken opzoeken. Daarnaast is de eindopdracht het herschrijven van een couplet waarbij gebruik gemaakt dient te worden van enkele typisch Nederlandse kenmerken die de leerlingen zelf opgezocht of bedacht hebben.
 
Diversen
vakgebied Geschiedenis
Leerdoel 1: De leerlingen kunnen vragen beantwoorden door relevante informatie te zoeken in vooraf geselecteerde websites.
Leerdoel 2: De leerlingen leren de kenmerken van het Wilhelmus.
Leerdoel 3: De leerlingen kunnen een stukje lied (her)-schrijven met behulp van het tellen van de lettergrepen van de bestaande tekst.
Leerdoel 4: De leerlingen kunnen hun gevoelens en ervaringen over Nederland uitdrukken in een stuk tekst dat gebruikt kan worden voor het maken van een couplet van het Wilhelmus.
Type WebQuest: Kortlopend
Tijdsduur: 2-3 uur
 
Aandachtspunten voor de beoordeling
De antwoorden op de werkbladen kunnen worden gecontroleerd met behulp van de antwoordbladen. De WebQuest kan zowel door de leerlingen zelf als door u als docent beoordeeld worden. Hierbij kan in beide gevallen gebruik gemaakt worden van de beoordelingsmatrix onder het kopje ‘Beoordeling’ in de WebQuest.
De leerlingen worden beoordeeld op de volgende punten:

  • Het aantal goed beantwoorde vragen bij stap één, twee en drie
  • De mate waarin fouten zijn gemaakt bij het tellen van de lettergrepen van de originele tekst
  • Het aantal gevonden typisch Nederlandse kenmerken
  • Het herschrijven van het couplet: passend aantal lettergrepen, spelling en grammatica en gebruik van typisch Nederlandse kenmerken
 
Materialen (per leerling of per tweetal)
  • Computer met audiomogelijkheden
  • Koptelefoon
  • Pen
 

Om de werkbladen en antwoordbladen uit te printen kunt u deze downloaden door op de link te klikken. Hierna kunt u ze uitprinten.

Het certificaat is te gebruiken als leuke herinnering voor de leerlingen (zie voor verdere uitleg: Toelichting WebQuestonderdelen het onderdeel afsluiting).

 
Toelichting WebQuestonderdelen

Inleiding
In de inleiding maken de leerlingen kennis met Sander, die kaartjes voor het WK voetbal heeft gewonnen. Zijn vader vertelt dat het Wilhelmus zal worden gezongen, en Sander bedenkt tot zijn schrik dat hij daar eigenlijk niets over weet. De leerlingen worden uitgenodigd Sander te helpen om dingen over het Wilhelmus te weten te komen. Voordat ze echt aan de slag gaan kunnen de leerlingen een inleidend filmpje bekijken over het volkslied.

Opdracht
Onder het kopje 'opdracht' wordt uitgelegd wat er in deze WebQuest gedaan zal worden: de leerlingen zullen een aantal vragen moeten gaan beantwoorden en ze zullen de kans krijgen om een couplet van het Wilhelmus te herschrijven.

Handelingen
Onder 'handelingen' wordt in stappen uitgelegd wat de leerling moet doen. Bij stap 1 gaat de leerling kijken naar de geschiedenis van het Wilhelmus. Bij stap 2 leert hij enkele kenmerken van het Wilhelmus kennen en bij stap 3 worden enkele gedeeltes van de tekst onder de loep genomen. Tenslotte moet de leerling bij stap 4 een couplet gaan herschrijven. Dit doet hij aan de hand van het tellen van de lettergrepen van de originele tekst en het zoeken van typisch Nederlandse kenmerken die in het couplet verwerkt kunnen worden.

Bronnen
Onder elke stap worden de bronnen vermeld waar de informatie te vinden is. Ook staan alle bronnen nog eens genoemd onder het kopje 'bronnen'. Er wordt gewerkt met vooraf geselecteerde bronnen zodat de leerling niet gaat dwalen op het internet.

Beoordeling
De antwoorden die de leerlingen hebben ingevuld op de werkbladen kunnen worden nagekeken aan de hand van de antwoordbladen. De beoordeling vindt plaats aan de hand van de beoordelingsmatrix. De beoordeling kan gedaan worden door zowel de docent als door de leerling zelf. Aan de hand van het aantal behaalde punten kan de leerling zien hoe goed hij het gedaan heeft.

Afsluiting
In de afsluiting is samengevat wat de leerling gedaan heeft en wordt benadrukt wat de relevantie van het geleerde is. Daarnaast is er de mogelijkheid voor snelle leerlingen, om nog een Wilhelmus-spelletje te doen.

Als eventuele (klassikale) afsluiting kunt u de leerlingen hun zelf geschreven couplet laten zingen op de melodie van het Wilhelmus. De melodie kunt u downloaden bij materialen.

Ook kunt u als leuke herinnering voor de leerlingen een certificaat downloaden en uitprinten. Deze kunt u vinden bij materialen. Het handigste is om deze eerst op uw eigen computer op te slaan en hem dan te printen.
Hieronder ziet u een voorbeeld van dit certificaat.

 
Alternatieve verwerkingsopdrachten
Een alternatieve verwerkingsopdracht zou kunnen zijn dat u uw leerlingen een werkstuk over het Wilhelmus en/of Willem van Oranje laat maken.
 
Tot slot
Voor meer informatie over WebQuests in het algemeen verwijzen wij u door naar Webquests.nl

Ook willen wij Groep 7 (schooljaar 2006-2007) van basisschool De Troubadour in Glanerbrug bedanken voor hun hulp bij het testen.