Gezonde voeding 

Leerkracht

A) Algemeen

Samenvatting

Deze WebQuest gaat over gezonde voeding. Om leerlingen een goed beeld te laten geven over een gezond dagmenu, is het de bedoeling dat ze zelf een eetdagboekje gaan invullen.

Bij handelingen wordt alles stap voor stap uitgelegd, zodat de leerlingen zelfstandig aan het werk kunnen.

Diversen

Vakgebieden: Natuuronderwijs

Doelgroep: Groep 7 en 8

Type WebQuest: Kortlopende WebQuest

Tijdsduur: De kinderen zullen er ongeveer één uur mee bezig zijn.

Leerdoelen:Het leerdoel van deze WebQuest is dat de kinderen meer over gezonde voeding te weten komen.

De kinderen kunnen aan de hand van gegeven links diverse informatie vinden op het internet over gezonde voeding. Bovendien wordt er een voorbeeld dagboekje gegeven, zodat ze een richtlijn hebben met het invullen van het eetdagboekje.

De kinderen kunnen een eetdagboekje samenstellen en daarbij tevens letten op de spelling en de lay-out.

Aandachtspunten beoordeling WebQuest:

De opdracht van de WebQuest wordt aan de hand van een beoordelingsschema beoordeeld. Er zijn drie categorieën (onvoldoende, voldoende en goed) hierbij krijgen ze 1, 2 of 3 punten.

Klik hier voor het beoordelingsschema.

Benodigde materialen

De opdracht kan zelfstandig gemaakt worden. Eventueel kan er in tweetallen worden gewerkt. Er zijn geen verdere materialen nodig; enkel een computer en een printer.

 

B) Toelichting WebQuest-onderdelen

Instructie voor de leerlingen

Het is belangrijk dat de leerkracht de voorkennis van de leerlingen activeert. Op deze manier weet u of de leerlingen veel kennis over het onderwerp hebben en waar de problemen zitten. Weten de leerlingen bijvoorbeeld wel wat een eetdagboekje is? Hierbij is het handig als er gewezen wordt op het voorbeeld van een eetdagboekje wat tevens op de WebQuest te vinden is. Ook door het voorbeeld is het makkelijker voor de leerlingen om zelf een eetdagboekje op te stellen.

Inhoudelijke suggesties bij de verschillende onderdelen

Enkele tips voor de leerkracht t.a.v. de inleiding:

  • Het is belangrijk dat de leerkracht goed uitlegt wat een WebQuest precies inhoudt en wat ze ervan leren.
  • De leerkracht kan de voorkennis activeren over het onderwerp “Gezonde Voeding”.
  • De leerkracht moet de leerlingen duidelijk maken dat de leerlingen zelfstandig werken.

Enkele tips voor de leerkracht t.a.v. de opdracht:

  • Als er onduidelijkheid is over het eetdagboekje, kunt u de leerlingen op het voorbeeld van het eetdagboekje wijzen wat op de WebQuest te vinden is. Op deze manier hebben de leerlingen tevens al een goede opzet voor het eetdagboekje.
  • Als de opdracht te makkelijk voor de leerlingen is, kunt u de leerlingen de opdracht geven om zelf een eetdagboekje bij te gaan houden. U kunt er zelfs een rekenactiviteit aankoppelen door dan ook te letten op de hoeveelheid calorieën met betrekking tot de algemene dagelijkse behoefte.

Enkele tips van de leerkracht aan de leerlingen t.a.v. de handelingen:

  • Laat de leerlingen goed kijken naar het voorbeeld van het eetdagboekje van Anna.
  • Laat de leerlingen vervolgens een opzet maken van hun eindopdracht.

Enkele tips voor de leerkracht t.a.v. de bronnen:

  • Bezoek als leerkracht ook de internetsites die de leerlingen zullen bezoeken.

Enkele tips voor de leerkracht t.a.v. de beoordeling:

  • Voor de beoordeling van de opdracht kan er gekeken worden bij het beoordelingsschema. Tevens kunt u zelf ook nog zelf aanpassingen maken, door de beoordeling op uw eigen leerlingen af te stemmen.

Enkele tips voor de leerkracht t.a.v. de afsluiting:

  • Zodra leerlingen de opdracht klaar hebben, kunt u een klassengesprek aan de opdracht koppelen. Er kan hierbij klassikaal gereflecteerd worden op het behaalde resultaat.

Inlevereisen / verslaglegging

Voor de beoordeling van de opdracht kan er gekeken worden bij het beoordelingsschema. Tevens kunt u zelf ook nog zelf aanpassingen maken, door de beoordeling op uw eigen leerlingen af te stemmen.

Groepssamenstelling / coöperatief leren

De opdracht kan zelfstandig gemaakt worden. Eventueel kan er in tweetallen gewerkt worden. Er kan dan ook gelet worden bij de beoordeling op de samenwerking tussen de leerlingen.

Wijze van begeleiden, motiveren

De opdracht kan zelfstandig gemaakt worden. Als leerkracht bent u aanwezig om de leerlingen te helpen met eventuele problemen met de opdracht en/of met de computer.

Leerlingen die moeilijk op gang komen kunt u individueel helpen door hen vragen te stellen over bijvoorbeeld hun eigen eetpatroon, de voorkennis te activeren en de leerling te wijzen op het voorbeeld.

C) Suggesties en praktijkvoorbeelden voor het vervolg

Deze WebQuest legt vooral de nadruk op gezonde voeding. Voor een gezonde leefstijl is echter ook veel beweging nodig. Een suggestie voor het vervolg op de WebQuest kan dan zijn om een les over Voeding & Bewegen te geven. Een tip hierbij is dan ook om leerlingen erop te attenderen hoeveel beweging er nodig is voor een (on)gezond tussendoortje.

 

D) Tot slot

Deze WebQuest is gemaakt door Sanne Schuiling en Evelyn van Kleef.