Naar school in Kenia
 

 
Voor deze opdracht moet je iets schrijven/maken

  Voor deze opdracht moet je foto's/filmpjes/site bekijken.
 

       

Opdracht  1        Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet.........

Hieronder speelt straks een filmpje, dit is een filmpje uit de klas van Janet. Zo zit Janet elke dag op school.
Onder het kopje bronnen staan nog twee filmpjes die je kunt bekijken.
Het is de bedoeling dat je met je groepje de filmpjes goed gaat bekijken (het filmpje hieronder is niet zo lang dus het kan zijn dat je die een aantal keer moet kijken).
Tijdens het kijken van de filmpjes probeer je verschillen te ontdekken tussen de klassen en het naar school gaan daar en hier.
Je schrijft op wat je hebt gezien:

*Zijn er veel verschillen?
*Wat zijn dan precies de verschillen?
*Wat vind je ervan?
*Misschien zijn er ook wel overeenkomsten?

Maak van deze punten een klein verhaaltje en bewaar deze goed.
Dit korte verhaaltje heb je nodig voor de brief naar Janet.

 



Opdracht 2     Scholen hier en daar....       

Maak samen met je groepje een collage over basisscholen in Kenia en Nederland.

*Je vouwt een groot gekleurd vel dubbel zodat je een vouw in het midden krijgt.

*Aan de ene kant van het vel komt een collage over basisscholen en naar school gaan in Nederland en aan de andere kant van de basisscholen en het naar school gaan in Kenia.

*In de collages kun je foto's plakken die je van de sites uit hebt geprint (onder het kopje bronnen) Je kunt ook zelf zoeken naar andere bronnen zoals boeken en tijdschriften.

* In de collages moeten ook getypte of netjes geschreven stukjes tekst komen over de situatie rond de basisscholen hier en in Kenia. (Deze informatie kan je zelf zoeken of op sites zoeken die te  vinden zijn onder het kopje bronnen)

Als je collage klaar is laat je deze zien aan je meester of juf, hierna kunnen alle collages in de klas worden opgehangen. Zo kun je het werk van elkaar bewonderen!


     
Opdracht 3         Een dag uit het leven van.......

Na deze opdrachten ben je vast heel benieuwd hoe een dag eruit ziet van een kind uit Kenia.
Met deze opdracht ga je hier achter komen!
Onder het kopje bronnen staat een site die je dit precies kan vertellen.

*Maak een tijdschema over wat jullie zelf allemaal doen op een (school)dag vanaf het moment dat je opstaat totdat je weer naar bed gaat.

*Maak dit tijdschema ook van een dag uit het leven van de kinderen in Kenia (met behulp van de site).

*Vergelijk deze twee tijdschema's en schrijf erbij wat je opvalt.

Je kunt dit tijdschema ook eventueel gebruiken in de collage.
Bewaar de tijdschema's goed bij elkaar, deze heb je nodig voor de brief naar Janet.



Opdracht 4         Aangenaam: Minister van ontwikkelingssamenwerking

Jullie zijn vandaag voor 1 dag benoemd tot minister van ontwikkelingssamenwerking.
Jullie krijgen nu de kans om samen een school in Kenia te helpen.
Het gaat om het schooltje van Janet in het dorpje Migori.
Je groepje krijgen een budget om de school zo goed mogelijk te helpen,  jullie kunnen kiezen uit een lijst met voorzieningen.
Zo kunnen jullie zelf beslissen waaraan jullie het geld willeb besteden. (Denk goed na over wat echt nodig is)
Je groepje krijgt van je juf of meester de stencils waar de opdracht verder uitgelegd wordt.

Veel succes!!

Download hier de opdracht


Opdracht 5            De brief....

Jullie hebben nu genoeg informatie verzameld om de brief naar Janet te kunnen typen!
In deze brief moeten de volgende punten aan de orde komen:

* Vertel iets over jullie zelf. (denk hierbij aan namen, leeftijd en je eigen leef/school situatie)

* Vertel iets over de verschillen en overeenkomsten die jullie ontdekt hebben tussen de scholen in     Nederland en Kenia.
(denk hierbij aan de tijdschema's en collage die je groepje gemaakt heeft)

* Vertel Janet welk plan jullie hebben opgezet om haar school in Kenia te helpen.

* Tot slot laten jullie aan haar weten wat jullie van de webquest/opdrachten vonden en wat je als groepje hiervan geleerd hebben.

Denk bij het schrijven van de brief goed na over de inleiding, kern, afsluiting en opmaak.