Naar school in Kenia
Leerkracht informatie
 

Algemene informatie

In deze WebQuest maken de leerlingen kennis met het land Kenia. De leerlingen verzamelen aan de hand van de bronnen allerlei informatie over Kenia en over de leefsituatie van de kinderen daar. De bronnen zijn zo gekozen dat, ook de kinderen duidelijke verschillen kunnen ontdekken tussen Nederland en Kenia.

Het is de bedoeling dat de leerlingen in deze WebQuest een brief schrijven naar een meisje (janet) in Kenia.  Het is daarbij hun doel om het meisje te informeren over het naar school gaan in Nederland en de verschillen tussen beide landen. Ze doen dat in tweetallen waarbij de te beschrijven onderdelen onderling moeten worden verdeeld en uiteindelijk gezamenlijk een geheel moeten vormen.


Leerdoelen

Vakgebied: Wereldoriëntatie (Aardrijkskunde) en Taal

Leerdoel 1: Aan het einde van de WebQuest hebben de kinderen een beeld gevormd over de scholen in Kenia de hedendaagse samenleving in dit land.

Leerdoel 2: De leerlingen kunnen de tekst en brief goed verzorgen door aandacht te besteden aan; leesbaarheid van de spelling, zinsbouw, beeldende elementen en kleur, dit met behulp van de computer.

Leerdoel 3: De leerlingen kunnen de informatie die ze in de WebQuest hebben verzameld verwerken in de eindopdracht (brief)

Leerdoel 4: De leerlingen kunnen op basis van eigen kennis en waarneming of op basis van verkregen informatie een brief schrijven.

Leerdoel 5: De kinderen leren op een systematische manier samen te werken door gezamenlijk een  brief  te schrijven waarbij de onderdelen tezamen een brief vormen.
 

Verantwoording

Deze WebQuest is gemaakt voor groep 7 en 8 van de basisschool, de opdracht is hier ook op afgestemd. De opdrachten zijn duidelijk, kort en bondig weergegeven.
In de opdrachten van deze WebQuest zien we duidelijk het coöperatief leren terugkomen. De leerlingen gaan in tweetallen werken aan de opdrachten waarbij ze hun resultaten in ieder geval terug moeten laten komen in de brief naar Janet.Ze zijn hierbij afhankelijk van elkaar, zonder het deel van de een is het deel van de ander niet compleet. Hierbij spreken we dus van wederzijdse afhankelijkheid.

Het samen werken staat in deze WebQuest centraal, dit gebeurt in tweetallen. In principe staat de opdracht zo beschreven dat de tweetallen zelfstandig aan de gang kunnen gaan, zonder dat daar een leerkracht bij nodig is. Dit samen werken achter de computer heeft voor de leerkracht als voordeel dat hij hier niet naar om hoeft te kijken. Iets wat voor het klassenmanagement dus een positieve uitwerking heeft. Daarbij moet wel in de gaten worden gehouden dat bijvoorbeeld het maken van de tweetallen ordelijk en goed verloopt.

Zoals u heeft kunnen zien is de WebQuest gericht op het kind van 10/11/12 jaar en sluit aan op de belevingswereld van deze leeftijd. Naar ons idee zal dit de leerling motiveren om te beginnen aan deze WebQuest. Juist door de context waarin we deze WebQuest hebben gegoten zal het geheel aanspreken en zullen ze met veel plezier en gemotiveerd beginnen aan deze WebQuest.


Aandachts punten beoordeling WebQuest

De beoordeling van de brief kan zowel door u als door de leerlingen worden uitgevoerd. Daarvoor kan gebruik worden gemaakt van het schema onder het kopje beoordeling. Het eindproduct van deze WebQuest wordt op basis van de volgende criteria geëvalueerd:

- Inhoud van het product
- Schrijfstijl
- Spelling/grammatica
- Lay-out
- Samenwerking
- Gemaakte opdrachten


Toelichting WebQuest onderdelen



Er zijn verschillende manieren waarop u de inleiding van deze WebQuest kunt verzorgen. De meest eenvoudige manier is om de leerlingen zelfstandig de inleiding te laten lezen. Dit kan o.a. handig zijn als ongeveer de helft van de klas aan deze WebQuest gaan werken.

U kunt de inleiding naderhand ook klassikaal behandelen en hier een inleidende les van maken.
Tijdens deze les kunt u de kinderen de volgende vragen stellen:

Wat weten de kinderen van de leefsituaties in Kenia.

* En waar hebben zij dit geleerd?
* Zijn er misschien kinderen naar het land geweest?
* Hoe denken ze dat het daar zal zijn?



De opdracht is duidelijk vormgegeven en zal geen extra aandacht nodig hebben van de leerkracht.



Van hieruit kunnen de kinderen aan het werk. In de opdrachten staat stap voor stap beschreven wat de kinderen moeten doen en op welke manier. Ook staat er in de opdrachten waar de kinderen op moeten letten als ze de opdrachten gaan maken. De “eind” brief wordt in WORD op de computer getypt.

Download hier de stencils van opdracht 4



De internetsites die voor de kinderen geselecteerd zijn, bevatten alle benodigde informatie. De sites zijn kindvriendelijk en geschreven in eenvoudig taalgebruik. De kinderen kunnen vanuit deze sites ook weer verder klikken naar informatie die misschien niet relevant is voor de WebQuest zelf. Dit is echter niet te voorkomen. Natuurlijk mogen de kinderen ook andere sites gebruiken, maar de aangegeven sites bevatten in ieder geval de informatie die nodig is om de opdrachten te kunnen maken. De bronnen, oftewel de links naar diverse websites over de situaties in Kenia, zijn gebaseerd rondom de onderwerpen die in de brief aan de orde moeten komen. Het is aan de kinderen hieruit de informatie te halen om de brief te kunnen schrijven.



De leerlingen leveren, zodra ze tevreden zijn over hun werk, de brief die ze naar Janet willen sturen bij u in. Aan de hand van dit schema kunt u het werk van uw leerlingen beoordelen. U beoordeelt het werk van de leerlingen aan de hand van de beoordelingscriteria die aan de linkerkant van de schema worden genoemd. Voor elk van deze criteria kunt u een aantal punten toekennen.

 

In de afsluiting gaan de kinderen de brief naar Janet versturen. Hier staat het e-mail adres van Janet in vermeld. Het is wel van belang dat u de brieven van de kinderen hebt goed gekeurd en dat het duidelijk leesbaar is en een goede zinsbouw / grammatica / spelling heeft.

 Het e-mail adres is actief tot 1 september 2008!  

 Ter afsluiting kunt u in de klas de brieven met de kinderen bespreken en een eindevaluatie  met de kinderen houden. Deze vragen zou u bijvoorbeeld kunnen stellen:

* Wat hebben ze geleerd?
* Wat weten ze nu meer over de situaties in Kenia?
* Wat kan een land nog meer doen om de scholen en kinderen te helpen?
* Wat vonden ze leuk en minder leuk? En waarom?
 


Alternatieve verwerkingsopdrachten

U kunt als leerkracht buiten deze webquest om, of aan de hand van deze webquest de volgende activiteiten met de kinderen kunnen doen:

Excursie
Er zou een excursie georganiseerd  kunnen worden naar het tropenmuseum, waar de kinderen een rondleiding en uitleg krijgen over het continent
Afrika;    
                                                      http://www.plantageaanhetwater.nl/images/groot/tropenmuseum.jpg                    

Interactief door Afrika
Splinternieuw is de vaste tentoonstelling over Afrika. In een interactief begeleid programma worden de leerlingen langs prachtige maskers, kleding en sierraden en nog veel meer uit landen als Mali, Kenia en Ghana gevoerd. De museumdocent zal de leerlingen uitdagen om te vertellen wat ze zien en wat ze weten. Een mooie gelegenheid om kennis te maken met de rijke culturen ten zuiden van de Sahara.                                                                      

Niveau: basisonderwijs groep 7 en 8
Tijdsduur: 60 minuten
Kosten: zie website vanaf 1 juli 2006

Speurtocht
Ook zou je als klas een speurtocht kunnen organiseren, wat over het land Kenia gaat. Je zou bijvoorbeeld nummers door de hele school of klas kunnen hangen, elk nummer staat voor een bepaalde denk of doe opdracht. Je kunt de kinderen dan eerst allemaal aan de webquest laten werken (in tweetallen), als iedereen geweest is kan er een speurtocht georganiseerd worden. De speurtocht kan het beste in groepen worden uitgevoerd. Bij de doevragen (activiteiten) moet er een volwassene staan om extra begeleiding te bieden. Hulp ouders en leerkrachten kunnen hier bij worden ingezet.

Ideeën van doeopdrachten voor de speurtocht:

-Keniaanse maskers maken (masaai maskers.)                                                                      
-Keniaanse pannenkoek maken en opeten.        


Recept:

chapati

Ingrediënten:

150 gr bloem

150 gr volkorenmeel

1 el ghee

(=geklaarde boter)

1 tl zout

1,8 dl water 

 

Voorbereiding:

Zeef bloem en meel in een kom. Wrijf de ghee met de vingertoppen door het meel tot hij goed is opgenomen.

Los zout in water op, giet het in het meelmengsel, meng alles meteen en vorm het tot een bal. Kneed het 5 minuten op een met meel bestoven oppervlak tot een glad deeg.

Zet het 30 minuten op een koele plaats. 

Bereiding:

Verdeel het deeg in 4 gelijke delen en verdeel elk kwart in drieën, zodat er 12 balletjes ontstaan. 

Rol elk balletje uit tot een rondje van ongeveer 15 cm doorsnee en houd ondertussen de andere
afgedekt met een schone vochtige theedoek om te voorkomen dat ze uitdrogen.

Bak de chapati's 1 voor 1 ongeveer 1 minuut in een matig warme koekenpan met antiaanbaklaag.    Draai ze om en laat ze nog 1 minuut bakken. Druk daarbij met een schone, droge theedoek op de  randen van de chapati's om ze iets op te laten bollen. Maak een stapel op een bord en dek ze af  met een schone theedoek of zet ze in een matig verwarmde oven om ze warm te houden.
Serveer  ze warm. 


-Tekening maken van de huisjes in Kenia.   
- Met lappen stof Keniaanse kleding maken.      

Natuurlijk kunnen er ook denkvragen bedacht worden die de kinderen kunnen beantwoorden doordat ze de WebQuest hebben gemaakt.
Deze denkvragen kunt u bedenken en halen uit de informatie die de kinderen hebben moeten opzoeken voor de opdrachten tijdens de WebQuest.

 

Een echte safari
Om de kinderen een idee te geven welke dieren er in Kenia rond lopen is het natuurl
ijk een erg leuk idee om een echte safari met de klas te maken!
Tegenwoordig kan dit ook in Ne
derland! Je kunt namelijk op safari in safaripark  Beekse bergen. Het is een spannend en avontuurlijk dagje Afrika! En natuurlijk uitermate geschikt voor schoolreisjes of leuke dagjes weg met de klas!

Klik op de onderstaande link voor verdere informatie over dit Safaripark!

http://www.safaripark.nl/
 


Tot slot

Deze WebQuest is gemaakt door:
Mariëlle Jansen, Sanne Groesbeek, Lûcia Grattagliano en Nienke van Mourik.

Voor vragen en/of opmerkingen kunt u mailen naar: Janet_Kenya@hotmail.com.

We horen graag hoe de WebQuest is bevallen!