Leerkracht
informatie
Algemene
informatie
In deze WebQuest maken de leerlingen kennis
met het land Kenia. De leerlingen verzamelen aan de hand van de
bronnen allerlei informatie over Kenia en over de leefsituatie van
de kinderen daar. De bronnen zijn zo gekozen dat, ook de kinderen
duidelijke verschillen kunnen ontdekken tussen Nederland en Kenia.
Het is de bedoeling dat de leerlingen in deze
WebQuest een brief schrijven naar een meisje (janet) in Kenia. Het
is daarbij hun doel om het meisje te informeren over het naar school
gaan in Nederland en de verschillen tussen beide landen. Ze doen dat
in tweetallen waarbij de te beschrijven onderdelen onderling moeten
worden verdeeld en uiteindelijk gezamenlijk een geheel moeten
vormen.
Leerdoelen
Vakgebied: Wereldoriëntatie (Aardrijkskunde)
en Taal
Leerdoel 1: Aan het einde van de WebQuest
hebben de kinderen een beeld gevormd over de scholen in Kenia de
hedendaagse samenleving in dit land.
Leerdoel 2: De leerlingen kunnen de tekst en
brief goed verzorgen door aandacht te besteden aan; leesbaarheid van
de spelling, zinsbouw, beeldende elementen en kleur, dit met behulp
van de computer.
Leerdoel 3: De leerlingen kunnen de informatie
die ze in de WebQuest hebben verzameld verwerken in de eindopdracht
(brief)
Leerdoel 4: De leerlingen kunnen op basis van
eigen kennis en waarneming of op basis van verkregen informatie een
brief schrijven.
Leerdoel 5: De kinderen leren op een
systematische manier samen te werken door gezamenlijk een brief te
schrijven waarbij de onderdelen tezamen een brief vormen.
Verantwoording
Deze WebQuest is gemaakt voor groep 7 en 8 van
de basisschool, de opdracht is hier ook op afgestemd. De opdrachten
zijn duidelijk, kort en bondig weergegeven.
In de opdrachten van deze WebQuest zien we duidelijk het coöperatief
leren terugkomen. De leerlingen gaan in tweetallen werken aan de
opdrachten waarbij ze hun resultaten in ieder geval terug moeten
laten komen in de brief naar Janet.Ze zijn hierbij afhankelijk van
elkaar, zonder het deel van de een is het deel van de ander niet
compleet. Hierbij spreken we dus van wederzijdse afhankelijkheid.
Het samen werken staat in deze WebQuest
centraal, dit gebeurt in tweetallen. In principe staat de opdracht
zo beschreven dat de tweetallen zelfstandig aan de gang kunnen gaan,
zonder dat daar een leerkracht bij nodig is. Dit samen werken achter
de computer heeft voor de leerkracht als voordeel dat hij hier niet
naar om hoeft te kijken. Iets wat voor het klassenmanagement dus een
positieve uitwerking heeft. Daarbij moet wel in de gaten worden
gehouden dat bijvoorbeeld het maken van de tweetallen ordelijk en
goed verloopt.
Zoals u heeft kunnen zien is de WebQuest
gericht op het kind van 10/11/12 jaar en sluit aan op de
belevingswereld van deze leeftijd. Naar ons idee zal dit de leerling
motiveren om te beginnen aan deze WebQuest. Juist door de context
waarin we deze WebQuest hebben gegoten zal het geheel aanspreken en
zullen ze met veel plezier en gemotiveerd beginnen aan deze WebQuest.
Aandachts punten beoordeling WebQuest
De beoordeling van de brief kan zowel door u
als door de leerlingen worden uitgevoerd. Daarvoor kan gebruik
worden gemaakt van het schema onder het kopje beoordeling. Het
eindproduct van deze WebQuest wordt op basis van de volgende
criteria geëvalueerd:
- Inhoud van het product
- Schrijfstijl
- Spelling/grammatica
- Lay-out
- Samenwerking
- Gemaakte opdrachten
Toelichting
WebQuest onderdelen
Er zijn verschillende manieren waarop u de
inleiding van deze WebQuest kunt verzorgen. De meest eenvoudige
manier is om de leerlingen zelfstandig de inleiding te laten lezen.
Dit kan o.a. handig zijn als ongeveer de helft van de klas aan deze
WebQuest gaan werken.
U kunt de inleiding naderhand ook klassikaal
behandelen en hier een inleidende les van maken.
Tijdens deze les kunt u de kinderen de volgende vragen stellen:
Wat weten de kinderen van de leefsituaties in
Kenia.
* En waar hebben zij dit geleerd?
* Zijn
er misschien kinderen naar het land geweest?
* Hoe denken ze dat het daar zal zijn?
De opdracht is duidelijk vormgegeven en zal
geen extra aandacht nodig hebben van de leerkracht.
Van hieruit kunnen de kinderen aan het werk. In de opdrachten
staat stap voor stap beschreven wat de kinderen moeten doen en op
welke manier. Ook staat er in de opdrachten waar de kinderen op
moeten letten als ze de opdrachten gaan maken. De “eind” brief wordt
in WORD op de computer getypt.
Download hier de stencils van
opdracht 4
De internetsites die voor de kinderen
geselecteerd zijn, bevatten alle benodigde informatie. De sites zijn
kindvriendelijk en geschreven in eenvoudig taalgebruik. De kinderen
kunnen vanuit deze sites ook weer verder klikken naar informatie die
misschien niet relevant is voor de WebQuest zelf. Dit is echter niet
te voorkomen. Natuurlijk mogen de kinderen ook andere sites
gebruiken, maar de aangegeven sites bevatten in ieder geval de
informatie die nodig is om de opdrachten te kunnen maken. De
bronnen, oftewel de links naar diverse websites over de situaties in
Kenia, zijn gebaseerd rondom de onderwerpen die in de brief aan de
orde moeten komen. Het is aan de kinderen hieruit de informatie te
halen om de brief te kunnen schrijven.
De leerlingen leveren, zodra ze tevreden zijn
over hun werk, de brief die ze naar Janet willen sturen bij u in.
Aan de hand van dit schema kunt u het werk van uw leerlingen
beoordelen. U beoordeelt het werk van de leerlingen aan de hand van
de beoordelingscriteria die aan de linkerkant van de schema worden
genoemd. Voor elk van deze criteria kunt u een aantal punten
toekennen.
In de afsluiting gaan de kinderen de brief
naar Janet versturen. Hier staat het e-mail adres van Janet in
vermeld. Het is wel van belang dat u de brieven van de kinderen hebt
goed gekeurd en dat het duidelijk leesbaar is en een goede zinsbouw
/ grammatica / spelling heeft.
Het
e-mail adres is actief tot 1 september 2008!
Ter afsluiting kunt u in de klas de brieven
met de kinderen bespreken en een eindevaluatie met de kinderen
houden. Deze vragen zou u bijvoorbeeld kunnen stellen:
* Wat hebben
ze geleerd?
* Wat weten ze nu meer over de situaties in Kenia?
* Wat kan een land nog meer doen om de scholen en kinderen te
helpen?
* Wat vonden ze leuk en minder leuk? En waarom?
Alternatieve
verwerkingsopdrachten
U kunt als
leerkracht buiten deze webquest om, of aan de hand van deze webquest
de volgende activiteiten met de kinderen kunnen doen:
Excursie
Er zou een excursie georganiseerd
kunnen worden naar het tropenmuseum, waar de kinderen een
rondleiding en uitleg krijgen over het continent
Afrika;
Interactief door Afrika
Splinternieuw is de vaste tentoonstelling over Afrika. In een
interactief begeleid programma worden de leerlingen langs prachtige
maskers, kleding en sierraden en nog veel meer uit landen als Mali,
Kenia en Ghana gevoerd. De museumdocent zal de leerlingen uitdagen
om te vertellen wat ze zien en wat ze weten. Een mooie gelegenheid
om kennis te maken met de rijke culturen ten zuiden van de
Sahara.
Niveau: basisonderwijs groep 7 en 8
Tijdsduur: 60 minuten
Kosten: zie website vanaf 1 juli 2006
Speurtocht
Ook zou je als klas een speurtocht
kunnen organiseren, wat over het land Kenia gaat. Je zou
bijvoorbeeld nummers door de hele school of klas kunnen hangen, elk
nummer staat voor een bepaalde denk of doe opdracht. Je kunt de
kinderen dan eerst allemaal aan de webquest laten werken (in
tweetallen), als iedereen geweest is kan er een speurtocht
georganiseerd worden. De speurtocht kan het beste in groepen worden
uitgevoerd. Bij de doevragen (activiteiten) moet er een volwassene
staan om extra begeleiding te bieden. Hulp ouders en leerkrachten
kunnen hier bij worden ingezet.
Ideeën van doeopdrachten voor de
speurtocht:
-Keniaanse maskers maken (masaai
maskers.)
-Keniaanse pannenkoek maken en opeten.
Recept:
chapati
Ingrediënten:
150 gr bloem
150 gr volkorenmeel
1 el ghee
(=geklaarde boter)
1 tl zout
1,8 dl water
Voorbereiding:
Zeef bloem en meel in
een kom. Wrijf de ghee met de vingertoppen door het meel tot hij
goed is opgenomen.
Los zout in water op,
giet het in het meelmengsel, meng alles meteen en vorm het tot een
bal. Kneed het 5 minuten op een met meel bestoven oppervlak tot een
glad deeg.
Zet het 30 minuten op
een koele plaats.
Bereiding:
Verdeel het deeg in 4
gelijke delen en verdeel elk kwart in drieën, zodat er 12 balletjes
ontstaan.
Rol elk balletje uit
tot een rondje van ongeveer 15 cm doorsnee en houd ondertussen de
andere
afgedekt met een schone vochtige theedoek om te voorkomen dat ze
uitdrogen.
Bak de chapati's 1 voor 1 ongeveer 1
minuut in een matig warme koekenpan met antiaanbaklaag.
Draai ze om en laat ze nog 1 minuut bakken. Druk daarbij met een
schone, droge theedoek op de randen van de chapati's om ze
iets op te laten bollen. Maak een stapel op een bord en dek ze af
met een schone theedoek of zet ze in een matig verwarmde oven om ze
warm te houden.
Serveer ze warm.
-Tekening maken van de huisjes in
Kenia.
- Met lappen stof Keniaanse kleding maken.
Natuurlijk kunnen er ook denkvragen bedacht worden die de kinderen
kunnen beantwoorden doordat ze de WebQuest hebben gemaakt.
Deze denkvragen kunt u bedenken en halen uit de informatie die de
kinderen hebben moeten opzoeken voor de opdrachten tijdens de
WebQuest.
Een echte
safari
Om de kinderen een idee te geven welke dieren er in Kenia rond lopen
is het natuurlijk
een erg leuk idee om een echte safari met de klas te maken!
Tegenwoordig kan dit ook in Nederland!
Je kunt
namelijk op safari
in safaripark Beekse bergen. Het is een spannend en
avontuurlijk dagje Afrika! En natuurlijk uitermate geschikt voor
schoolreisjes of leuke dagjes weg met de klas!
Klik op de onderstaande link voor verdere informatie over dit
Safaripark!
http://www.safaripark.nl/
Tot slot
Deze WebQuest is gemaakt door:
Mariëlle Jansen, Sanne Groesbeek, Lûcia Grattagliano en Nienke van
Mourik.
Voor vragen en/of opmerkingen kunt u mailen naar:
Janet_Kenya@hotmail.com.
We horen graag hoe de WebQuest is
bevallen!
|