HandelingenBronnenBeoordelingAfsluitingLeerkracht

Handelingen: de verwerkingsopdracht

Je reis als jonge monnik zit er op. Je hebt nu veel geleerd over het boeddhisme, China, Tibet en de Dalai Lama. Het maakt niet uit of je voor de korte of de langere reis hebt gekozen, uit beide reizen kun je zeer veel informatie halen om een mooie verwerking van deze webquest te maken. Dat betekent dat het échte werk nu gaat beginnen. 

Voor de verwerking van deze webquest kun je kiezen uit de volgende drie mogelijkheden:

  1. Je schrijft een reisverslag voor in de schoolkrant.
  2. Je maakt een informatief werkstuk over het boeddhisme.
  3. Je maakt een beeldend werkstuk over het boeddhisme (bijv. het potala paleis nabouwen) met daarbij een korte beschrijving over het ontstaan van het paleis en het boeddhisme.

Zorg er in ieder geval voor dat je reisverslag of werkstuk wordt ondersteund door beeldmateriaal !!!

1. Je schrijft een reisverslag, van je reis als jonge monnik, voor in de schoolkrant

Meestal is er per groep één pagina beschikbaar in de schoolkrant. Vraag daarom bij je klasgenootjes na of zij een stukje in de schoolkrant schrijven of vraag aan je meester of juf hoe lang je stukje mag worden. Hoe kleiner de lettergrootte, hoe meer jullie kunnen vertellen. Waarschijnlijk is het een goed idee om na het schrijven van het reisverslag, met alle klasgenoten die voor een reisverslag hebben gekozen, gezamenlijk beeldmateriaal te zoeken. Jullie kunnen dan precies zien hoeveel ruimte er nog over is voor plaatjes, het zou immers zonde zijn als er veel plaatmateriaal weggegooid moet worden.    

Het mag duidelijk zijn dat jullie reisverslag herkenbare boeddhistische elementen vertoont. Je zorgt er voor dat je reisverslag voor de lezers van de schoolkrant boeiend en interessant is (misschien weten zij helemaal niets over het boeddhisme). Kijk bij de beoordeling om te weten aan welke eisen je reisverslag moet voldoen.

2. Je maakt een informatief werkstuk over het boeddhisme.

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten bestaat een informatief werkstuk uit informatieve tekst die ondersteund wordt door beeldmateriaal. Je haalt de belangrijkste elementen/ informatie voor je werkstuk uit de reis die je hebt gemaakt. Eigenlijk is een informatief werkstuk dus een mooie samenvatting! Kijk bij de beoordeling om te weten aan welke eisen je werkstuk moet voldoen.

bron: http://www.exoticjourneys.com/New%20Pix/Tibet%20road_map.gif

3. Je maakt een beeldend werkstuk over het boeddhisme

Een beeldend werkstuk betekent eigenlijk: “een zo precies mogelijk geknutseld werkstuk ”. Als jullie voor deze manier van informatie-verwerking kiezen is het heel belangrijk dat het eindresultaat “echt ”op het origineel lijkt. Probeer ook de theorie uit de reis in je beeldende werkstuk te verwerken. Als voorbeeld nemen we het Potala paleis in Lhasa. Het is belangrijk dat je weet hoe het paleis werkelijk in elkaar zit. Je maakt er dus eerst een tekening van, die als voorbeeld dient bij de uiteindelijke verwerking. Het is bijv. mogelijk om de halve knijpers op stevig karton te plakken en daar uiteindelijk je zelf geconstrueerde potala paleis mee op te bouwen. Vraag aan je meester of juf een plekje waar je er rustig aan kunt werken en het kan laten staan als het nog niet af is.

Naast het beeldende werkstuk maak je een kleine folder met daarin de belangrijkste informatie over het paleis en het boeddhisme.

Kijk bij de beoordeling om te weten aan welke eisen je beeldend werkstuk moet voldoen.

Welke verwerkingsvorm je kiest, bepaal je zelf !

Je leerkracht zal de uiteindelijke verwerking beoordelen aan de hand van de beoordelingseisen. Wat die eisen zijn zie je hier.

Veel plezier en succes met de verwerkingsopdracht!