Kastelen                      

Algemeen

1) Samenvatting

Deze webquest gaat over kastelen. Tijdens de introductie krijgen de kinderen een filmpje te zien over de verdwijning van de kroon. De kinderen krijgen een aantal opdrachten die ze moeten uitvoeren in tweetallen. Als ze het goede antwoord geven dan krijgen ze de goede letter. Die letters vormen een woord. Dat woord is de plek waar de kroon zich bevindt in het kasteel.

2) Diversen

Vakgebied: geschiedenis – omgevingsonderwijs.
Doelgroep: groep 7/8.
Leerdoel 1: de kinderen krijgen informatie over kastelen, ze leren het een en ander over kastelen
Leerdoel 2: de kinderen oefenen/ ervaren om in tweetallen een webquest op te lossen.
Type WebQuest kortlopend
Tijdsduur: 1 dagdeel

3) Aandachtspunten beoordeling WebQuest

De opdrachten van de webquest worden beoordeeld. Aan het einde van de webquest moeten de kinderen het goede woord hebben gevonden. Verder wordt er ook gekeken hoe de samenwerking verloopt tijdens het maken van de webquest.

4) Benodigde materialen

Antwoorden:

  • Opdracht 1: gemak (letter E)
  • Opdracht 2: pallisade (letter L)
  • Opdracht 3: buitenhof (letter I)
  • Opdracht 4: letter T
  • Opdracht 5: score van het spelletje
  • Opdracht 6: hout (letter U)
  • Opdracht 7: slachtkamer (letter S)
  • Opdracht 8: letter B
  • Opdracht 9: twee keer (letter E)
  • Geheime letter: letter V

Oplossingswoord: VESTIBULE

Toelichting WebQuest-onderdelen

Van te voren kunt u gebruik maken van de volgende sites. U heeft voor u zelf wat achtergrondinformatie bij de hand.
http://www.kasteel.nl/ (kijken welk kasteel waar in de buurt zit, kan je daar een bezoekje aan brengen).

http://onderwijs.kb.nl/dieven_in_de_tijd/website/middel/mid_name.htm spelletjes voor kinderen die klaar zijn met de webquest.

  • U kunt deze les het beste in twee delen geven. Eerst bekijken de kinderen het filmpje en maken ze de introductieopdracht (motivering van de leertaak). Bij de volgende les gaan ze met de verschillende opdrachten (handelen op verschillende niveaus) aan de slag. Zijn ze daar mee klaar kunt u gebruik maken van de spelletjessite die hierboven genoemd staat.
  • Vertel de kinderen dat ze aan het einde van de webquest de plek moeten weten waar de kroon van de jonvrouw ligt. Hebben ze de goede vindplaats dan hebben ze de webquest goed gemaakt. De kinderen moeten het mysterie van de verdwenen kroon oplossen (verschillende instructiekanalen).
  • De kinderen gaan in tweetallen aan de slag. Ze mogen zelf weten met wie ze willen samenwerken. U heeft dit zelf in de hand (dialogisch onderwijs).
  • Spoor de kinderen aan door eerst de voorkennis te activeren over kastelen. Kinderen weten vaak al heel veel over dit onderwerp. Ze vinden het leuk om dat te delen met de rest van de kinderen uit de klas (motivering van de leertaak).
  • Als de webquest een succes wordt in de klas, kunt u het onderwerp kastelen meer vorm gaan geven door bijv. de volgende punten:
    1. Een tentoonstellingstafel maken over kastelen. De kinderen nemen alles mee wat ze hebben van kastelen. Hier kunnen ze kaartjes bij maken en vertellen wat het allemaal is.
    2. Het onderwerp kan verder worden uitgebreid naar de Middeleeuwen toe. De spelen kunnen worden gerealiseerd.
    3. U kunt met de kinderen een middag koken. Ze nemen allemaal iets mee wat op het kasteel werd gegeten. Gezamenlijk kan het worden opgegeten.
    4. Een aantal toneelstukjes opvoeren van riddertoernooien. Er zijn vast een aantal jongens in de klas die een zwaard en kleding van ridders thuis hebben liggen.

Praktijkvoorbeelden

  • U kunt met de kinderen het kasteel van Slot Zuylen bezoeken. Ze hebben daar voor de kinderen een leuke speurtocht. Ze zullen de verschillende kamers herkennen van de webquest. Ook het kasteel zal worden herkend vanuit het introductiefilmpje.
  • De kinderen die het moeilijk vinden kunt u bij iemand plaatsen die het makkelijker vindt.
  • De kinderen die heel snel klaar zijn en het makkelijk vinden, kunnen de spelletjessite gaan bezoeken.
Tot slot

Deze WebQuest is gemaakt door:

Annemieke de Bruin, Susan Durfrenne, Wilmy van Eijk en Monika Noordzij uit klas 2a van de Marnix Academie te Utrecht.