Algemeen
1) Samenvatting
Deze webquest gaat over kastelen. Tijdens de introductie
krijgen de kinderen een filmpje te zien over de verdwijning
van de kroon. De kinderen krijgen een aantal opdrachten
die ze moeten uitvoeren in tweetallen. Als ze het goede
antwoord geven dan krijgen ze de goede letter. Die letters
vormen een woord. Dat woord is de plek waar de kroon zich
bevindt in het kasteel.
2) Diversen
Vakgebied: |
geschiedenis – omgevingsonderwijs.
|
Doelgroep: |
groep 7/8. |
Leerdoel 1: |
de kinderen krijgen informatie over kastelen,
ze leren het een en ander over kastelen |
Leerdoel 2: |
de kinderen oefenen/ ervaren om in tweetallen een
webquest op te lossen. |
Type WebQuest |
kortlopend |
Tijdsduur: |
1 dagdeel |
3) Aandachtspunten beoordeling WebQuest
De opdrachten van de webquest worden beoordeeld. Aan het
einde van de webquest moeten de kinderen het goede woord
hebben gevonden. Verder wordt er ook gekeken hoe de samenwerking
verloopt tijdens het maken van de webquest.
4) Benodigde materialen
-
Opdracht 1: gemak (letter E)
-
Opdracht 2: pallisade (letter L)
-
Opdracht 3: buitenhof (letter I)
-
Opdracht 4: letter T
-
Opdracht 5: score van het spelletje
-
Opdracht 6: hout (letter U)
-
Opdracht 7: slachtkamer (letter S)
-
Opdracht 8: letter B
-
Opdracht 9: twee keer (letter E)
-
Geheime letter: letter V
Oplossingswoord: VESTIBULE
Toelichting WebQuest-onderdelen
-
U kunt deze les het beste in twee delen
geven. Eerst bekijken de kinderen het filmpje en maken
ze de introductieopdracht (motivering van de leertaak).
Bij de volgende les gaan ze met de verschillende opdrachten
(handelen op verschillende niveaus) aan de slag. Zijn
ze daar mee klaar kunt u gebruik maken van de spelletjessite
die hierboven genoemd staat.
-
Vertel de kinderen dat ze aan het einde
van de webquest de plek moeten weten waar de kroon van
de jonvrouw ligt. Hebben ze de goede vindplaats dan hebben
ze de webquest goed gemaakt. De kinderen moeten het mysterie
van de verdwenen kroon oplossen (verschillende instructiekanalen).
-
De kinderen gaan in tweetallen aan
de slag. Ze mogen zelf weten met wie ze willen samenwerken.
U heeft dit zelf in de hand (dialogisch onderwijs).
-
Spoor de kinderen aan door eerst de
voorkennis te activeren over kastelen. Kinderen weten
vaak al heel veel over dit onderwerp. Ze vinden het leuk
om dat te delen met de rest van de kinderen uit de klas
(motivering van de leertaak).
-
Als de webquest een succes wordt in
de klas, kunt u het onderwerp kastelen meer vorm gaan
geven door bijv. de volgende punten:
-
Een tentoonstellingstafel maken
over kastelen. De kinderen nemen alles mee wat ze
hebben van kastelen. Hier kunnen ze kaartjes bij maken
en vertellen wat het allemaal is.
-
Het onderwerp kan verder worden
uitgebreid naar de Middeleeuwen toe. De spelen kunnen
worden gerealiseerd.
-
U kunt met de kinderen een middag
koken. Ze nemen allemaal iets mee wat op het kasteel
werd gegeten. Gezamenlijk kan het worden opgegeten.
-
Een aantal toneelstukjes opvoeren
van riddertoernooien. Er zijn vast een aantal jongens
in de klas die een zwaard en kleding van ridders thuis
hebben liggen.
-
U kunt met de kinderen het kasteel
van Slot Zuylen bezoeken. Ze hebben daar voor de kinderen
een leuke speurtocht. Ze zullen de verschillende kamers
herkennen van de webquest. Ook het kasteel zal worden
herkend vanuit het introductiefilmpje.
- De kinderen die het moeilijk vinden kunt u bij iemand
plaatsen die het makkelijker vindt.
-
De kinderen die heel snel klaar zijn
en het makkelijk vinden, kunnen de spelletjessite gaan
bezoeken.
Tot slot
Deze WebQuest is gemaakt door:
Annemieke de Bruin, Susan Durfrenne, Wilmy van Eijk en Monika Noordzij uit klas 2a van de Marnix Academie te Utrecht.
|