GEZOND GEDRAG
 

Inleiding

Opdracht

Handelingen

Bronnen

Beoordeling

Afsluiting

Leerkracht

Leerkracht

A) Algemeen

1) Samenvatting

De leerlingen werken in tweetallen. Ze gaan zelfstandig de juiste informatie zoeken voor een informatiefolder die bij de dokter komt te liggen. Ze ontwerpen zelf de folder. De leerlingen moeten denken aan de vorm, plaatjes en de indeling.

2) Diversen

  • Vakgebied: Taal en Gezondheid.
  • Doelgroep: 7 en/of 8.
  • Leerdoel 1: Brainstormen over gezond gedrag.
    Leerdoel 2: Samen werken.
    Leerdoel 3: De juiste informatie zoeken en verwerken.
  • Type WebQuest:  langlopend.
  • Tijdsduur: Maand, 1 uur in de week.

3) Aandachtspunten beoordeling WebQuest

  • Inhoud (4 onderdelen).
  • Verzorging.
  • Inhoud van de tekst.
  • Spelling.
  • Eigen tekst in eigen woorden.
  • Samenwerking.

4) Benodigde materialen

  • Tijdschriften. (begin een paar weken van te voren met het verzamelen van tijdschriften. Let er wel op dat het tijdschriften zijn waar iets over gezond gedrag in staat).
  • Computer met Internet.
  • Papier (verschillende kleuren).
  • Potloden, stiften.

B) Toelichting WebQuest-onderdelen

  • Leg uit wat een Webquest is. Het is een site waar de opdracht voor de leerlingen op staat. Er is weinig instructie nodig, de Webquest spreekt voor zich.
  • Een paar voorbeelden voor de inhoud en de vormgeving zijn misschien wel nodig, zodat ze een goed beeld hebben van de opdracht.
  • Er wordt 2 keer per week aan gewerkt, in totaal hebben ze een maand de tijd.
  • Er moet worden samengewerkt, wordt er niet goed samengewerkt, dan moet daar iets aan gedaan worden.
  • Door verschillende voorbeelden te geven zullen de leerlingen niet vast lopen.

C) Suggesties voor het vervolg

Verschillende ideeën voor het vervolg:

  • Nu ze weten hoe een informatiefolder gemaakt wordt, kun je ook    voor andere doeleinden een folder maken, bijvoorbeeld voor school.
    Je zou ook een andere folder kunnen maken met een bepaald thema, bijvoorbeeld een woordenboek.

  • Een collage maken. Dit doen de kinderen door middel van tekst en plaatjes.

  • Een week lang gezond gedrag vertonen zoals gezonde dingen voor in de pauze.

D) Praktijkvoorbeelden

Organisatie op mijn stageschool ‘Het Noorderlicht’ (groep 5/6)

Organisatie
In mijn stageklas zitten 33 kinderen. Deze opdracht doe ik nu alleen in groep 6. Een andere periode in het jaar doe ik hem nog met groep 5. Om het in een keer te doen wordt te veel.
In groep 6 zitten 16 kinderen.
Wij hebben afgesproken dat de kinderen er 1 uur per week aan werken. Ik verdeel deze groep in 2 groepen. Dus twee groepen van acht. Dit aantal past ook goed op de computers.
Ik ga dus een keer in de week een uur met de ene groep dit doen en een uur met de andere groep. Dit gebeurt een maand lang.
De kinderen kunnen zelfstandig in tweetallen aan het werk. Ik loop rond voor begeleiding. Als ze iets niet weten kunnen ze het aan mij vragen.

Als de andere groep van groep 6 (die op dat moment dus niet aan de Webquest werkt )aan het werk is, geeft mijn mentor les aan die groep. Als die groep dan aan de Webquest werkt geeft mijn mentor dezelfde les aan de groep die op dat moment in het lokaal is. Hierdoor missen de kinderen dus niets.

Inleiding in mijn klas
In de klas hang ik allemaal posters over de onderwerpen die uiteindelijk in de folder moeten komen. Ook zet ik allerlei uitspraken op het bord, zoals 'roken, dood en doodzonde'. Hierdoor worden de kinderen nieuwsgierig en heb je hun aandacht. Ik ga voor de klas allemaal foldertjes lezen en die weggooien. Dan begin ik een gesprek met de kinderen over die folders. Dat ik nooit begrijp wat er in staat. Hierdoor kom ik bij het onderwerp van de Webquest. Ook leg ik uit wat een Webquest is, hoe we te werk gaan en worden de tweetallen verdeeld.

Organisatie op mijn stageschool ‘Jan Woudsmaschool’ (groep 5/6)

Inleiding
Ik zou eerst vragen waar de leerlingen aan denken bij gezond gedrag. Zo krijgen ze al een paar ideeën voor een woordweb. Waarschijnlijk zullen ze het over gezond eten en sporten hebben. Ik vertel dat er ook andere dingen zijn, die daarmee te maken hebben.

Kern
Omdat er niet genoeg computers zijn, moet er in groepjes worden gewerkt: de ene groep achter de computer, de andere groep is in de klas aan het werk. Ik leg uit wat de bedoeling is. Er moet in tweetallen gewerkt worden. Eerst gaat groep 6 achter de computer, en krijgt groep 5 les van mijn mentor. Daarna gaat groep 5 achter de computer en krijgt groep 6 les van mijn mentor. Ik leg uit wat een Webquest is: een ‘site’ waar opdrachten op staan voor leerlingen. In dit geval opdrachten over gezond gedrag. Ik leg uit dat je een inleiding hebt, een opdracht enz. Bij het kopje handelingen kunnen ze de stappen zien van de opdrachten.
Achter de computer: Ik schrijf de stappen op het bord hoe ze bij de Webquest komen. De bedoeling is dat ze eerst de inleiding gaan lezen, dan de opdracht enz. Je mag alleen op de sites kijken die bij de bronnen staan!
De groep die niet achter de computer zit krijgt dus gewoon les.
Als de leerlingen klaar zijn, maken ze een collage over gezond gedrag. Dit kunnen ze doen door plaatjes uit tijdschriften, info en stukjes van internet te verzamelen.

Afsluiting
De collages worden besproken in de klas en ze worden opgehangen.

Organisatie op mijn stageschool ‘Wilhelminaschool’ (Groep 8)

Organisatie
In de klas zitten 24 kinderen.
In totaal beschikken we over 2 computers in de klas en een computerlokaal waar 10 computers staan. Dit betekent dus dat ze in 2 groepen aan het werk kunnen. De kinderen werken in tweetallen, maar hebben één computer per persoon. Op deze manier kunnen ze allebei aan het werk voor de opdracht.
De kinderen die niet aan de Webquest bezig zijn, hebben les van mijn mentor. En de volgende keer draaien we het om. Zo besteed elk groepje één uur per week aan de Webquest. Zij kunnen zelfstandig aan het werk met de opdracht, maar als ze vragen hebben, kunnen ze die aan mij stellen.

Inleiding
Naar de klas neem ik folders mee die bij de huisarts liggen. Ik houd een inleiding over goede gewoonten. Wat weten de kinderen er al van, wat hebben ze zelf misschien voor slechte gewoonten? Dit schrijf ik op een groot blad. Ik vertel erbij dat ik het blad bewaar, om te kijken of er iets veranderd in de maand.
Ik leg uit wat een Webquest is en dat zij aan het werk gaan met onze Webquest over gezond gedrag. De kinderen mogen zelf tweetallen maken, maar hierbij moeten ze wel opletten of ze ook goed met diegene kunnen samenwerken. Ze moeten de Webquest volgen, door gewoon met de inleiding te beginnen, enz.

Organisatie op mijn stageschool ‘Wilhelminaschool’ (Groep 7)

Organisatie
In de klas zitten er 26 leerlingen.
Er zijn 13 computers beschikbaar. 10 in het computerlokaal en 3 in het lokaal zelf.

De kinderen gaan in tweetallen werken dus de hele klas kan tegelijkertijd aan de Webquest werken. 10 in het computer lokaal en 3 in het gewone lokaal.  De kinderen die in het lokaal werken moeten wel zelfstandig kunnen werken zodat ik niet constant hoef op te letten of het wel goed gaat in het lokaal.
De kinderen krijgen per week 1 uur de tijd om aan hun Webquest te werken.

Inleiding.
Om de Webquest in te leiden, wil ik in de klas een aantal posters ophangen van gezond gedrag. Dat wil zeggen met fruit, sporten, hygiëne en slechte gewoonten.
Als het goed is valt het de kinderen meteen op dat er nieuwe dingen in de klas hangen. De kinderen worden dan al geprikkeld om op te letten wat ik vertel, aangezien ze willen weten waarom er posters hangen. Ik vertel een verhaal dat ik wat gezonder wil gaan leven, maar ik weet niet hoe ik dat moet doen. Ik pak een aantal folders en begin ze te lezen, de één na de ander gooi ik weg want ik begrijp ze helemaal niet. Van de kinderen hoop ik een aantal reacties wat gezond gedrag is en hoe je dat kan bereiken. Dan heb ik hun voorkennis al wat geactiveerd. Dan leg ik kort uit wat een Webquest is en wat dat ze dat moeten gaan maken.

Als afsluiting kunnen de kinderen een collage maken over gezond gedrag.  

E) Tot slot

Mogelijke knelpunten:

  • Internet doet het niet (Eerst handelingen zonder computer doen)
  • Kinderen kunnen geen informatie vinden (Op de bronnen wijzen).
  • Kinderen kunnen niet samenwerken (Alleen werken)
  • Kinderen kunnen geen folder vouwen (Voordoen)
  • Geen aandacht voor de Webquest (Consequenties).

Deze Webquest is gemaakt door: