Handelingen
Stap 1
Wijs alle leerlingen een computer aan. In principe is het de bedoeling dat leerlingen elk achter één computer zitten. Het zoeken van informatie en het invullen van de werkbladen moet namelijk zelfstandig gebeuren. Leg de leerlingen globaal uit wat de bedoeling is. U kunt de leerlingen het beste zelf laten ontdekken wat ze moeten doen. Benadruk echter wel dat de leerlingen alles goed moeten lezen!
Stap 2
De leerlingen komen naar u toe om een werkblad te vragen. Deel de werkbladen uit (wanneer ze er om vragen) en wijs de leerlingen erop dat het misschien handig is om eerst te kijken waar ze op beoordeeld worden voordat ze beginnen met invullen. Vertel hen verder dat hun antwoorden goedgekeurd moeten worden voordat ze door mogen gaan met het maken van het kwartetspel.
Let op: Eén van de vragen op het werkblad voor dolfijnen gaat over het gestroomlijnde lichaam van een tuimelaar. De piemel van een mannetjesdolfijn zit verborgen in een spleet. Mocht u deze seksueel getinte vraag niet geschikt vinden voor uw klas, kunt u deze vraag eventueel aanpassen in het Word formaat van het werkblad. Een alternatieve vraag hiervoor is: ‘Waarom kan een dolfijn zich nooit verslikken?’ Het antwoord hierop is te vinden op de Wikikids-bron en luidt: ‘De slokdarm en de luchtpijp zijn gescheiden’.
Als u deze vraag aanpast, zal dit op de werkbladen voor de zinnen ook veranderd moeten worden. Onder de categorie organen, moet bij zin 3 dan ‘Slokdarm’ komen te staan.
Stap 3
De leerlingen leveren hun werkbladen pas in als ze zelf denken dat ze die voldoende gemaakt hebben. Hiervoor beoordelen ze zichzelf met behulp van het beoordelingsschema (te vinden op de pagina ‘Handelingen’ van de leerling). Om te voorkomen dat de leerlingen foutieve informatie op hun kwartetspel zetten, moeten de antwoorden van de werkbladen gecontroleerd worden op juistheid. Hiervoor gebruikt u het onderstaande antwoordblad.
Stap 4
De leerlingen gaan nu educatieve zinnen formuleren voor het kwartetspel. Hiervoor gebruiken ze aparte werkbladen. In deze zinnen verwerken ze de antwoorden van het werkblad. Belangrijk is dat de zinnen die ze op hun kaarten schrijven, juist zijn. Natuurlijk is het niet leuk om met een kwartetspel met spel- of taalfouten te spelen. Daarom is het een goed idee om de woorden die de leerlingen op de kaarten schrijven, hierop te controleren. Deel tegelijk met de werkbladen het beoordelingsschema totaal aan de leerlingen uit.
Stap 5
De leerlingen kunnen nu aan de slag met het kwartetspel. Deel hiervoor Invul kwartetkaarten uit. De leerlingen werken in groepjes van 2 aan 6 kwartetten. Iedere leerling krijgt dus 3 A4-tjes met kwartetkaartvoorbeelden. Zorg voor voldoende papier van dezelfde kleur (de achterkanten van de kwartetkaarten moeten immers allemaal gelijk zijn). Verder hebben de leerlingen scharen, potloden, stiften, pennen, en lijm nodig. De leerlingen kunnen de plaatjes voor de kwartetkaarten op internet opzoeken en uitprinten. Daarna kunnen ze deze op hun kaarten plakken, of ze kunnen dit zelf gaan tekenen. Wijs de leerlingen er weer op dat het een goed idee is om eerst naar het beoordelingsschema te kijken, voordat ze gaan beginnen met het maken van het spel.
|