Naar de beginpagina Inleiding
Opdracht
Handelingen
Bronnen
Beoordeling
Afsluiting

Naar het Dolfijnengedeelte

Naar het Haaiengedeelte

Opdracht

Aan de leerlingen wordt gevraagd of ze het geheugen op willen frissen van Dunya de Dolfijn of Hugo de Haai. Hiervoor vullen ze werkbladen in. De werkbladen moeten zo volledig en zorgvuldig mogelijk beantwoord worden. Wanneer de werkbladen ingevuld zijn, moeten deze door u als docent nagekeken worden. De antwoordbladen hiervoor zijn te vinden bij ‘Handelingen’.
Zodra de antwoorden goedgekeurd zijn, mogen de leerlingen de informatie verwerken tot een dolfijnen- en haaienkwartetspel. Op elke kwartetkaart moet de categorie, het onderdeel en een informatieve zin komen te staan. Er is voor de leerlingen een voorbeeldkaart toegevoegd op de leerlingpagina ‘Handelingen’.
Als leuke afsluiting kunnen de leerlingen met hun kwartetspellen gaan spelen. Het spel is een nuttig eindproduct, omdat de leerlingen elke keer als ze ermee spelen, hun kennis over dolfijnen en haaien weer ophalen.

Alternatieve verwerkingsopdrachten:

Als alternatief voor het maken van een kwartetspel kunt u ook kiezen voor één van de onderstaande mogelijkheden:

Dolfinarium
Als inleiding of ter afsluiting van deze WebQuest zou u de leerlingen mee kunnen nemen naar het Dolfinarium te Harderwijk. Als inleiding om de leerlingen te motiveren en als afsluiting om het geleerde in praktijk te zien.

Film
De film Flipper (voor dolfijnen) en Shark Tale -de Nederlandse versie heet Haaiensnaaier- (voor haaien) zijn leuke extra’s om de kinderen te motiveren. Het is dan ook leuk om dit met de hele klas te kijken. Een film kan leuk zijn als inleiding, maar is ook een leuke afsluiter.

Brochure
Het maken van een brochure kan als alternatief dienen voor het maken van het kwartetspel. De leerlingen hoeven dan niet het werkblad voor het schrijven van de educatieve zinnen te maken.
Het is wel de bedoeling dat alle categorieën behandeld worden in de brochure en dat de antwoorden op de werkbladen terugkomen in de vorm van informatie in de folder. De leerlingen kunnen de brochure opleuken met behulp van afbeeldingen.

Quiz
Het maken van een quiz kan ook dienen als alternatief voor het kwartetspel. De leerlingen hoeven dan niet het werkblad voor het schrijven van de educatieve zinnen te maken.
Het is wel de bedoeling dat alle categorieën behandeld worden. Voor elke categorie moeten de leerlingen dus één of meer vragen bedenken. De antwoorden op de quizvragen kunnen op antwoordkaartjes geschreven worden. De vragen kunnen naar eigen creativiteit gesteld worden.
Eventueel kan van deze quiz een bordspel gemaakt worden. De leerlingen kunnen dan al hun creativiteit kwijt in het maken van een speelbord, vragenkaartjes en pionnetjes.

Hugo de Haai